maanantai 8. heinäkuuta 2013
Ihminen joka ei halua säästää rahaa
Erinäisten aikailujen jälkeen olin saanut lietsottua itseni siivousvimmaan ja huitelin mäntysuopaveteen kastetulla sinipiialla keittiön lattiaa kun puhelin soi.
Tuntemattomasta numerorimpsusta päätellen lehtimyyjä, joten vastasin pelkällä etunimellä. Nuori naisääni tiedusteli että onko tämä sen ja sen henkilön puhelin. Sanoin niin olevan. Oletteko itse puhelimessa? Sanoin olevani. No tämäpä sattui, nainen huudahti ennen kuin varmisti minun olevan myös sen ja sen energiayhtiön asiakas. Myönsin olevani, minkä jälkeen hän kertoi asiansa koskevan juuri kyseistä yhtiötä.
Kauhistus, olenko epähuomiossa jättänyt laskun maksamatta tai naputellut ties miten monta laskua ties kenen tilille, ehdin ajatella ennen kuin nainen ilmoitti minulla olevan nyt mahdollisuus säästää energialaskuissani ainakin viisi prosenttia.
Ahaa, hän siis tarjoaa energiayhtiön vaihtoa! Ei onnistu, en innostu. Kiitos vain, mutta olen ihan tyytyväinen nykyiseen yhtiööni ja nykyiseen sopimukseeni, joten... - Ette siis halua säästää rahaa? Nainen huudahti epäuskoisena. En tässä yhteydessä, sanoin. - Mutta kun asiakkaan itsensä ei tarvitsisi tehdä mitään, hän jatkoi. Silti, en aio vaihtaa yhtiötä enkä muuttaa nykyistä sopimustani, joten kiitän soitosta... Tässä vaiheessa sinnikkäinkin lehtimyyjä yleensä jo toivottaa hyvää päivän jatkoa, vaan ei tämä nainen. - Mutta kun siitä ei olisi asiakkaalle minkäänlaista vaivaa vaan kaikki hoidetaan... hän jatkoi itsepintaisesti. Mutta jos asiakas selkeästi ilmoittaa että ei halua vaihtaa, kyllä se pitäisi uskoa eikä enää turhaan tuhlata meidän kummankin aikaa! Kivahdin ja tartuin sinipiian varteen. - Kun asiakkaan ei itse tarvitsisi tehdä mitään, ajatelkaa miten paljon te säästäisitte rahaa, hän yritti vielä pienellä äänellä. Sanon vielä kerran että EN VAIHDA nykyistä yhtiötä enkä muuta siellä olevaa sopimustani, joten kiitos soitosta! - Mutta kun asiakkaan ei todellakaan tarvitsisi... Katkaisin puhelun.
Paha mieli siitä jäi. Ilmeisesti hänelle myös. Tiedän että hän teki vain työtään, johon oli ehkä saanut koulutuksen ja jonka tuloksista ilmeisesti riippui hänen palkkansa, kukaties työn jatkuvuus, silti... On asiakkaallakin oikeus kieltäytyä. Hän ei myöntänyt tarjoavansa energiayhtiön vaihtoa, mutta ei kieltänytkään, joten siitä siinä kaikesta päätellen olisi ollut kyse. Sitäpaitsi nykyisestä energiayhtiöstäni asiat kuten mahdollisuus sopimuksen muuttamiseen tms. ilmoitetaan kirjallisesti.
Olen yhtiöuskollinen. Päinvastoin kuin eräät tuttavani, en ole vaihtanut lankapuhelintakaan muka edullisempaan kotiluuriin. Sanon "muka edullisempaan", sillä en oikein jaksa uskoa etteikö muutoksista mitään kuluja aiheutuisi. Ehkä ne ajan mittaan laskujen yhteydessä tasoittuvat, mutta se paperisota ja juokseminen siellä ja täällä, mikä niistä kuitenkin aiheutuisi, vaikka sanottaisiinkin että asiakkaan ei tarvitse tehdä mitään! Sitä paitsi kaunis kesäpäivä, kesken keittiön siivouksen ei ole otollinen aika muutosten pohtimiselle.
Sellaisen muutoksen aion kuitenkin tehdä, että tällä kerralla matkustan perinteiselle kesämatkalleni junalla enkä bussilla. Olkoonkin että juna-asema on bussipysäkkiä kauempana, mutta junakyyti tulee huomattavasti bussimatkaa halvemmaksi, joten siinä haluan säästää rahaa. Ja menenpä kummalla kyydillä tahansa, loppumatka on kuitenkin tehtävä muilla välineillä.
Tässä kirjoittamisen ohella tuli keittiö siivottua. Nukkumahuoneen siivosin jo aamulla ja loppuja siivoilen vain "ylen kahteen" sieltä täältä. Kesävieraani on nimittäin luvannut tampata isoimman maton ja pestä sen keväällä pesemättä jääneen ikkunan.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Tuttu tunne. Milloin kaupan kassajonossa, milloin kesken muun puuhan. Olen alkanut sanomaan kaikille myyjille, että valitettavasti en ole Suomessa vuoteen. Se saa sinnikkäimmänkin luovuttamaan ja toivottamaan hyvää ulkomailla oloa!
VastaaPoistaJuna on halpa ja hyvä matkustusmuoto, yllytän Sinua vielä liittymään Veturiin, se on VR:n tietynlainen kanta-asiakasohjelma ja sieltä saa ennakkotietoja tarjouksista sähköpostiin! Olen käynyt mm. kahdella kympillä Rovaniemellä ja Kemissä.
Tuota ulkomaille muuttoa en ole hoksannutkaan, mutta kerran sanoin minulla olevan nykyiseen pavelun tarjoajaani henkilökohtaisia suhteita, joten en senkään vuoksi voi enkä halua vaihtaa. Vaikka ei siellä ketään tuttuja olisikaan, henkilökohtainen suhde se pitkä asiakassuhdekin on jos mikä!
PoistaOlen kuullut VR:n Veturista, mutta kun nykyään matkustan vähän ja harvoin, en usko että minulle siitä olisi paljon iloa. Ellen sitten riehaantuisi lähtemään kun halvalla pääsee! Kiitos vinkistä!
Hello Petriina.
VastaaPoistaKiva juttu-aihe jälleen. Mukava huomata tuo ns. merkkiuskollisuus käyytäytyminen, koska ittelläni on sama tapa.
Käyn siinä liikkeessä jossa olen kerran oppinut käymään tai jonka palveluista pidän, niin kauan kun se vain minusta riippumattomista syistä on mahdollista.
Sitten kun tulee omistaja tai henkilökunta/käytös muutoksia liikaa tulee harvakseltaan vaihto ajankohtaiseksi, asioinnin vaikeutuessa.
Nämä sähkösopimus-vaihtoja kauppaavat ovat jättäneet mun rauhaan, kun ole kysynyt, että mitä järkeä on säästää muutam euro sähkölaskutuksessa, jos laskussa lisänä olevaan sähkönsiirtomaksuun ei tällä toimenpiteellä voi vaikuttaa mitenkään.
Tässä alati muuttuvassa maailmassa merkki- ja liikeuskollisuus merkitsee turvallisuuden, jatkuvuuden tunnetta. Että on sentään jotain mikä on ja pysyy. Sama sähköntuottaja, puhelinoperaattori, sama kampaaja, hammaslääkäri jne. Silmälääkärin aion kyllä vaihtaa, jaa, siinähän olisikin jutun aihe, että miksi ei se entinen enää kelpaa...
PoistaMä vaidoin optikkoliikettä. Hakunilan optikkoliike huolsi mun rillit, laittoi uudet ruuvit ja tyynyt. Lasku kokonaista 6 euroa.
VastaaPoistaSähkönmyyjät kilpailutan kerra vuodessa.
Niin, ja Gigantti kannattaa aina koittaa. Ostin sieltä kannetavan CD-soittimen "pohjahintaan", jonka itse keksin.
Vielä kun pystyisin kilpailuttamaan verottajan. Se vaan ei taida onistua ilman maastamuuttoa.
Kyllä kannatti vaihtaa optikkoa! Etsin minäkin liikkeistä tavaroita ale-hintaan, mutta energiayhtiötä en vaihda, tiedä, miten heikkoa sähköä sieltä saisikaan - hih!
PoistaMie kun Oulussa kaaduin, sain semmosta palvelua Rovaniemellä, että pitää sanoa Palvelua!
PoistaAisa katkes - silmälaseista. Kun vein lasit SilmäasEmalle, minulle sanottiin, että tule sitten illansuussa.
Kun menin liikkeeseen, sain ehjät lasit ja saatesanoiksi: Viiden minuutin homma, ei se mitään täällä meillä maksa!?
Hauska juttu. Mä ostin nykyiset näkimeni Jumbon silmäasemalta ja jo kolmannnella sovituskerralla niissä oli linssit, jotka optikko oli niihin määritellyt. Hinta oli vielä 800 euron huitteilla, joista pokien osuus n. 100 eur.
PoistaHomma oli semmoista sähläystä, että ihan kuin olisin itse tehnyt nuo lasit.
Tein asiasta reklamaation, johon ei vaivauduttu vastaamaan. Kyseisen aseman paikalla on nyt joku specsavers tms.
Pedro, minun silmäliikkeeni ei veloita mitään pienkorjauksista.
VastaaPoistaPetriina, vaihdoin keväällä pöytäpuhelimeni kännykkään ja maksan noin kolme euroa kuukaudessa siitä, että sain pitää vanhan puhelinnumeron. Ko. kännykkä toimii lähinnä yleispuhelimena silloin kun lasten isä tai minä haluamme soittaa lapsille tänne kotiin. Keväällä kuulin, että joku oli käynyt valittamassa korkeasta kuukausimaksusta ja saanut sen puolitettua. Muuten erinomainen teksti, ihan ärsyynnyn lukiessani sitä! ;)
Oliskohan niin, että pohjoista kohti mentäessä palvelut paranevat? Siellä ei ehkä olla samanlaisia sentin viilaajia kuin täällä ruuhka-Suomessa.
VastaaPoistaKun viimeksi uusin omat näkimeni, samaan hintaan luvattiin rinnakkaislasit. Tarjouksen sanottiin koskevan myös aurinkolaseja. Mutta kas vain, niihinpä ei ollutkaan tarjolla yhtä halpoja kehyksiä kuin varsinaisiin laseihini olin valinnut, joten jouduin maksamaan erotusta 50 euroa!
Ihanaa, että tekstini ärsytti! Siitä tiedän onnistuneeni välittämään omat tunnelmani lukijalle. Kysyn kotiluuri-kännykän valinneilta, ovatko heidän puh.laskunsa pienentyneet, jos, niin ehkä vaihdan omanikin, mutta ei ihan vielä, syksymmällä sitten...
Olen kuullut, että alussa on edullista, mutta sitten uusi energiayhtiö korottaa maksujaan. Ei tietenkään halua maksaa ylimääräistä puhelimen käytöstä, mutta silti olen sitä mieltä, että on kyse henkilökohtaisesta valinnasta. Raha ei aina ratkaise.
PoistaKuka viisas sanoikaan: "Jos sinulla on kaksi rahaa, osta toisella leipää ja toisella kukkanen."
PoistaKivasti ja osuvasti kuvailit miten he ilahtuvat kun ovat soittaneet juuri Sinun numeroosi, josta saavat, herranen aika, juuri SINUT langanpäähän ja puhuttelevat röyhkeästi nykyään etunimellä, vähänkö välillä ärsyttää, varsinkin jos viäntää savvoo tai on ylitsevuotavan makeileva rouva hyvä, rouvahan kyllä tietää tyyliin.
VastaaPoistaNämä puhelinmyyjät ovat yksinäisen ainoita ystäviä mietin joskus synkkinä aikoinani, nyt kuuntelen tai en, vähän miten nyt sattuu. Tinkaan lisäksi kaupanpäällisiä ja kirjalahjoja jos nyt edes erehdyn lehtitilaukseen, viimeksi tilasin Historia-lehden kun siihen sai takin ja puoleen hintaan lehdet:) Kerran kysyin yhdeltä ihanaääniseltä poitsulta, että saanko hänetkin kaupan päälle ja kummasti sitä alkoi yskittää ja lopetti kohta nauraen puhelun. Monesti kyselen vielä minkä ikäisiäkin ovat, joskus ovat opiskelijoitä tai hirmu nuoria, jotka yrittävät näin tienata vähän rahaa.
Sähköyhtiöitä en vaihda puhelimessa ollenkaan ja tilastokyseliöiden varsinainen unelma olen, koska minulla on melkein aina sen verran aikaa, että he voivat kysellä ne tuhat kysymystä joissa menee sen luvatun parin minuutin lisäksi ehkä puolituntia tyyliin - erittäin samaa mieltä, jonkin verran samaan mieltä, en osaa sanoa, vähän eri mieltä, aivan hirvittävästi erimieltä jne. Kysyin kerran että miksei ole evvk-vaihtoehtoa ollenkaan. Aikoi laittaa harkintaan.
Kiitoksia Petriina, tuli nyt avauduttua koko kesän edestä, kaunista ja mukavaa kesää Sinullekin.
Kiitos kiitos! Joskus on sattunut lehtimyyjä, joka on kuunnellut perusteluni, miksi pidän jostain toisesta lehdestä enemmän kuin hänen kauppaamastaan joka sekin on tietysti ihan hyvä lehti jne. Hän on sanonut ymmärtävänsä eikä ole tyrkyttänyt enempää.
PoistaViimeksi rengastin eri vaihtoehtoja lähikaupan tyytyväisyyskyselyyn, palkkiona oli suklaalevy.
jaa jaa,kommien kanssa tästä tuli jo superhauska tarina. mulla on estot noille myyjille, aika hyvin on toiminut. Joo kahta en vaihda, toinen on Turun sinappi, mut mikä se toinen oli, mä en muista, muistatko sä?
VastaaPoistaEnpäs nyt muistakaan. Jaa-a, olisko ollut sähkön tuottaja eli energialaitos, siis se toinen...
VastaaPoista