keskiviikko 2. maaliskuuta 2011

"Pöljä päivä"

Jos tämäkin teksti lennähtää keskeneräisenä blogiini, en poista sitä sieltä, vaan jatkan loppuun asti ja tallennan sitten uudelleen. Jos minulla olisi laittaa tuhottomasti rahaa tietokoneisiin, hankkisin uuden pöytäkoneen ja antaisin tään kannettavan olla varakoneena, mutta kun näin ei ole, on yritettävä sinnitellä tällä, vaikka eilen suorastaan vihasin tätä. Että kun kesken kaiken taustakuva läjähtää ruutuun, vilkkuu siellä ja vilkkuu täällä. Ja yritäpäs lukea iltapäivälehtien nettisivuja, erinäiset mainokset täyttävät näytön... No niin, nyt katosi tää yritelmä ja lennähdin taustakuvan kautta samakasasivustolle, mut onneksi alareunaan ilmestyi kuvakkeiden rivi, joissa yhdessä oli tää keskeneräinen juttu ja sitä klikkaamalla olen täällä taas.

Tapahtuuko teille toisillekin vastaavaa vai onkohan tässäkin koneessa jokin vika? Sekin on mahdollista että epähuomiossa hipaisen kosketusnäytön painiketta, vaikka tarkoitus on operoida vain hiirellä. Turhan teknistä ja monimutkaista minulle ja eilen olinkin kateellinen tämän talon muille mummoille, joilla ei ole tietokonetta eikä digikameraa ja kummasti ovat elämässä mukana silti. Hankin nimittäin männäviikolla vielä digikamerankin riesakseni, ajattelin että kun tässä on hermo mennyt, niin menkööt loputkin. Vaan sepä osoittautuikin paljon sopuisammaksi yhteistyökumppaniksi kuin tää rakkine! Kun olin käyttöoppaan ohjeiden mukaan saanut ähellettyä rannekehihnan, patterit ja muistikortin oikein päin paikoilleen, pääsin kuvaamaan keittiön ikkunan takana komeilevaa isoa kiveä, joka paksu lumikerros peittonaan muistuttaa eskimoiden majaa, iglua aina oviaukkoa myöten. Seuraavan kerran kuvaan sen kevätkesällä, jolloin sen vierellä kukkii villiruusu ja lähitienoolla tuoksuvat kielot.

Eilisen päiväni pelastus oli kolmen kilsan sauvakävelylenkki ja nuori suomalaishiihtäjä, jolla
sattui olemaan "pöljä päivä," kuten hän kohta maaliin tultuaan totesi. Edellisenä päivänä olin tippa silmässä seurannut suomalaistytön pronssihiihtoa, eilistä kultahiihtoa katsellessani kyyneleet valuivat valtoimenaan. Olen sanonutkin, että en minä surusta itke, ilosta vain. Sama tilanne esimerkiksi silloinkin kun lapsenlapsi soittaa pianolla Merikannon Valse lenten vai mikä sen kipaleen nimi oikeaoppisesti onkaan? Illalla vielä kyynelehdin Maammelaulua kuunnellessani. Saapi nähdä, miten tänään käy, tuleeko mitalia vai ei... Sitä ennen lähden lenkille.

12 kommenttia:

  1. Hienoa, että avasit uuden lehden elämässäsi, nim. digikameran,
    se on kiva kapine.
    Vika saattaa olla tosiaan siinä, että sulla kosketusnäyttö ja hiiri ovat toiminnassa molemmat. Katkaise koneesta se kosketusnäyttö, toimii hiiri vain.
    Pöljiä päiviä lisää :)))

    VastaaPoista
  2. Jaa mutta miten ja mistä sen toiminnon voi katkaista? En löytänyt... Poikani, joka on ensi viikolla tulossa talvilomailemaan, lupasi kutsua tietokone-experttikaverinsa täällä käymään, joten apua erinäisiin ongelmiin toivon mukaan saattaa olla tiedossa.

    VastaaPoista
  3. Ei kai kosketusnäyttöä voi katkaista !?. Minä toimin plkästään hiiren kanssa, ja kun se on piuhalla kiinni koneessa niin kosketus ei toimi ja jos piuha on pois, niin kosketusnäytöttö toimii, minkä käyttöä en tykkää ollenkaan, siis tuon hipaisuohjaamisen. sitä on niin hidasta käyttääkin.. Ja kun on hiiren varassa, ei ole mitään syytä hipaista vahingossakaan mitään paitsi silloin kun kirjoittaa.. :)

    Mutta mulla onkin macintosh, se saattaa olla erilainen kuin teidän koneet. :)

    Toisaalta mä veikkaan, että sun on opiskeltava kannettavan käyttöä. Siinä voi olla uudempi järjestelmä, joten on hieman erinäköistä kuin vanhassa pöytämallissasi. Mutta totuttele siis hiiren kanssa, niinkuin pöytäkoneessakin olet tehnyt.

    VastaaPoista
  4. Tässä kyllä kosketusnäyttö toimii vaikka hiiri on piuhalla kiinni koneessa, toivottavasti saan sen sen pois toiminnasta.

    VastaaPoista
  5. no joo... heh heh. niin toimii minullakin, kun kokeilin. Mutta siitä ei ole mitään haittaa, kun en sormeile sitä hipaisukohtaa.. Mä elän vaan hiirimaailmasa :)

    VastaaPoista
  6. Mulla on tossa kosketuslevyn yläpuolella katkaisin josta saan pois, etten vahingossa hipaise, mikä helposti käy.silloin pelaa vaan hiiri. Mulla onkin aika vanha peritty masina.

    VastaaPoista
  7. Pikanäppäintoiminnoistahan se löytyi: painamalla FN + F9 näppäimiä kosketuslevyn käytön voi poistaa/ottaa käyttöön! Poistin,jospa tilanne tästä samalla rauhoittuisi. Kiitos vinkistäsi, Anjuusa!

    VastaaPoista
  8. Kyllä minulla on sekä hiiri että kosketusnäyttö päällä, ja just sen takia häviää tekstiä ja tapahtuu kummia! Se on tosi ärsyttävää. Kun kirjoittaa paljon, väkisinkin hipaisee tuota touchpadia vahingossa joskus kohtalokkain seurauksin. Siksi teenkin joskus niin että kirjoitan Wordille jos kirjoitan pitkän jutun ja sitten kopsaan sen sieltä esim. blogiini.

    En ole edes tiennyt että sen saa pois päältä! Hih... minäkin joka olen käyttänyt tietokonetta vuosikausia en tiedä tuollaista asiaa! Ei kyllä ole tullut mieleenkään kun olen vain ajatellut että se on siinä ja toimii.... höh...

    VastaaPoista
  9. Kääk, ei mulla lähde pois tuo touchpad päältä tuolla FN+F9:llä

    VastaaPoista
  10. Se näppäinyhdistelmä on tämän mun Toshiba-kannettavani pikaoppaassa eli kun ensin painoin FN sitten plussaa ja sen jälkeen F9, näytön yläreunaan ilmestyi kuviot, joita klikkaamalla toiminnon saa joko päälle tai päältä pois.

    Ja oliskohan nyt niin, että kopiointi, joka tähän asti ei ole onnistunut omasta tiedostostani hallintapaneelin "uusi teksti" kohtaan, em. toimenpiteen jälkeen alkaisi myös toimia! Kokeilin parilla sanalla, mut pitempää tekstiä en ole vielä yrittänyt kopioida.

    VastaaPoista
  11. Mulla ei toimi työkoneella eikä kotona sillä yhdistelmällä. Pitääpä katsoa jos löytyisi ohjeita!

    Kiitos vinkistä kuitenkin, nyt tiedän että touchpad on varmaan mahdollista poistaa käytöstä.

    VastaaPoista