sunnuntai 17. maaliskuuta 2013

Kolmiodraama






Olin aikonut käydä katsomassa Niskavuoren naiset Lahden kaupunginteatterissa keväämmällä, jolloin ei olisi lunta ja liukasta, mutta kun oma tytär pyysi mukaansa, lähdin jo nyt. Sovimme tapaavamme teatterin aulassa ennen näytelmän alkua. Olin paikalla hyvissä ajoin, mutta jos olin kuvitellut vaihtavani kengät, kampaavani tukan kaikessa rauhassa, erehdyin. Paikalla oli jo linja-autolasteittain väkeä ja puheensorina ja hälinä sen mukainen. Kun näin, millaisissa tallukoissa eräät muut mummot siellä astelivat, jätin minäkin kengät vaihtamatta. Tyttären saavuttua väliaikatarjoilujen varausjono oli jo sen verran lyhentynyt, että ehdimme tilata leivoskahvit ennen kuin rynnimme paikoillemme viidennelletoista tuoliriville. Katsomo oli puoliksi tyhjä, tyttären mielestä puoliksi täysi, jopa enemmänkin. Hän kertoi saman verran katsojia olleen myös Hair-musikaalin esityksessä.

Musiikkinäytelmänä kyseistä Niskavuoren naiset esitystäkin mainostetaan, mutta musiikin osuus oli luultua vähäisempi. Onneksi, sillä suuri osa laulujen sanoista hukkui taustamusiikkiin. Olin nähnyt näytelmän elokuvana monet kerrat ja teatterissakin joskus, mutta ensi kerran Martan, petetyn naisen kohtalo nousi mielessäni etualalle. Johtuiko siitä, että näytelmän Martta oli inhimillisempi kuin vanhojen elokuvien riivinraudat, joiden luota miehen voi olettaakin häipyvän vai oliko tässä sovituksessa alleviivattu Martan taustaa enemmän kuin niissä?

Martta, joka Niskavuoren Aarneen rakastuttuaan oli luopunut kaupunkilaiselämästään, opinnoistaan, tulevaisuuden suunnitelmistaan ja muuttanut nuoreksi emännäksi Niskavuorelle, oli tuonut tullessaan rahaa, jolla melkein perikatoon joutunut Niskavuori oli taas nostettu jaloilleen. Samoin oli vanhaemäntäkin aikoinaan tuonut tuohta tullessaan ja samoin kuin hän, joutui Marttakin varsin pian katsomaan läpi sormiensa aviomiehen mielitekoja piikatyttöjen hameiden alle. Mutta piialle voi tapahtuneen vahingon maksaa rahana ja lähettää hänet pois, vaan antaas olla kun kylään lehahtaa "perhonen!" Koululle valittu uusi opettajaneiti on nuori ja nätti ja ihan professori sen ja sen tytär!

Kylän miehet iskevät silmänsä häneen heti, Niskavuoren Aarne muiden mukana, mutta Martta uskoo edelleen olevansa etusijalla miehensä mielessä. Onhan heillä kaksi lasta, he ovat onnellinen pieni perhe. Varsin pian Aarnen suksenjäljet kuitenkin johtavat opettajaneidin ikkunan alle ja tapahtumat alkavat edetä lumivyöryn lailla. Martta ei koe olevansa ainoastaan petetty vaimo, vaan kaikin tavoin vanhakantainen ryijyjen tekijä, ristipistojen ompelija. Mitä muuta hän syrjäisessä maalaiskylässä sitten olisi voinut tehdä ja harrastaa kuin liittyä paikallisten naisten ompeluseuroihin? Sehän oli suorastaan hänen velvollisuutensa maalaistalon nuorena emäntänä. Aarnelle lasta odottavan opettajaneidin puhtoiset puolustuspuheet, hänen, uuden ajan modernin naisen vakuuttelut oikean suuren rakkauden ihmeellisyydestä, kevätmyrskystä joka pyyhkii tieltään kaiken, ensin vanhanemännän, sitten koulun johtokunnan edessä tuntuivat lähinnä irvokkailta.

Minulle näytelmä ei merkinnyt taide-elämystä, mutta ajattelemisen aihetta se antoi ja se onkin taiteen tarkoitus. Ensinnäkin hämmästelin omia asenteitani. Onko minusta, jonka omaan henkilöhistoriaankin sisältyy yhtä sun toista, tullut näin konservatiivinen? Suvaitsematon tiukkapipo, joka tuomitsee suuren rakkauden? Ei, ei se sitä ole, sillä niinhän se on aina ollut ja tulee aina olemaan, että jo ensisilmäyksellä saattaa käydä niin kuin Aarnelle ja opettajaneidille kävi, että turvassa ei ole kukaan... Että onnellisinkin perhe saattaa hajota. Sitä minä kotiin palattuani pohdiskelin, että miten hauras onni oikein on. Miten ihmiset enää uskaltavat sitoutua lainkaan?

Näytelmän loppukohtaus, jossa Aarne ja opettajaneiti poistuvat yhdessä Niskavuorelta ja lapset itkevät "isä, isä", ei sen sijaan tehnyt samanlaista vaikutusta kuten se entisaikoina olisi ilmeisesti tehnyt. Tämän päivän lapsi toteaa, että kas vaan, iskä on taas vaihtanut naista tai tyyppi, joka ilmestyi aamaispöytään, on kait äiskän uusi ukko. Rakkaus on tuhoava voima. Joissakin tapauksissa myös uutta luova voima, joissakin ei.

11 kommenttia:

  1. Hyvä tämä kirjoituksesi, Petriina, tutulta tuntuva teatterikäynti. Yleensä ottaen teatteri on minulle vähemmän antoinen kuin esim. joku elokuva voi olla. Viimeisin katsomani, Koskemattomat, vai mikä sen nimi nyt olikaan, oli kuitenkin ensimmäinen aikoihin, jonka loputtua ja elokuvateatterin oven sulkeuduttua oli mielihyvän tunne niin voimakas, että tuntui kuin koko maailma olisi kirkastunut.
    Ja kuitenkin oli harmaa päivä.

    VastaaPoista
  2. Mielenkiintoista pohdintaa aina ajankohtaisesta aiheesta.Rakkaus on todella, minunkin mielestäni,sekä tuhoava,että uutta luova voima.Silloin,kun mukana on myös lapsia,on valintojen tekeminen erityisen vaikeaa.Mutta loppuviimeksi uskon, että aito rakkaus kyllä keinot keksii eikä ketään tarvitse loukata,vaikka mielipahaa ja surua ei voikaan välttää eron tullessa.

    VastaaPoista
  3. Kävin katsomassa Hämeenlinnan teatterin Niskavuoren joku aika sitten. Ritva Oksanen oli mukana. Esitys oli hyvä, mutta nuorempien näyttelijöiden artikulaatio luvattoman huono. Outoa nopeaa puhetta!? Muutoin olen Myrskysiskon kanssa samaa mieltä. Rakkaudesta.

    VastaaPoista
  4. Kävin eilen katsomassa Johanna Vuoksenmaan uutuuden, 21 tapaa pilata avioliitto. Hauska tarina kaikkine kommelluksineen.

    Niskavuoren juttuja en ole kovinkaan intensiivisesti seurannut. Vanhat kotimaiset elokuvat ovat niin ykidramatoisuja, että pistää välillä hymyilyttämään.
    Vai oli elämä ennen dramaattisempaa.

    VastaaPoista
  5. Martta, Aarne ja Ilona, jos oikein muistan?
    Näinkin voi ajatella: "Millainen moraali, sellainen ihminen". En usko niinkään aikakauden vaikuttavan, vaikka nykyään "hällä väliä" meininki tuntuu olevan valloillaan, mutta ei kuitenkaan kaikilla ihmisillä.

    VastaaPoista
  6. Huomenta Petriina.
    Jälleen erilaisia ajatuksia antava, hyvä kirjoitus.

    Hieman hassua, kun nykyisin ymmärrän hyvin Martan tuntemukset, vaikuttimet, kostonhalun, jotka ovat normaaleita tälläisissä ero tapauksissa.

    Olkoonkin että eron alkupäätös (kuten se useimmiten tapahtuu) on saattanut kypsyä jo paljon aikaisemmin, vaikka se tässä kuvataankin vain hetkellisenä oikkuna, joka myöhemmin johtaa suureen onneen.

    Onni on tosi hauras, veikeä veitikka, kuten laulussa sanotaan, eikä se pidä omanansa useimmiten kovinkaan kauan.

    Siksi kannattaa nauttia kaikista sen suomista pienistä sattumista, siksi (ehkä) kannattaa yrittää yhä uudelleen ja uudelleen, pelkäämättä epäonnistumista.

    Vanhat suomalaiset elokuvat on useimmat tosi pateettisia, ja raskas soutuisia. Musiikki on useimmiten kamalaa kuultavaa, miksaukset epäonnistuneita, musiikin pauhatessa liian mahtipontisesti ja kovaa hukuttaen kaiken muun (kuten katsojan ajatukset) alleen.

    VastaaPoista
  7. Kiitos mielenkiintoisista kommenteistanne, jotka herättävät niin paljon uusia ajatuksia, että niiden innoittamana on ehkä kirjoitettava uusi blogijuttu!

    Kiitos myös kaikille teille jotka olette käyneet/käytte lukemassa tarinoitani vaikkette kommailekaan, kuten myös teille jotka ehkä vain poikkeatte pilttuussani ehtimättä, haluamatta, jaksamatta lukea juttujani!

    VastaaPoista
  8. Kiitos kiittämästä, tottakai luen mielenkiinnolla , vaikka en aina kommailekaan. Tuntuu vaikealta "avautua " asioista näin julkisesti. Rakkaus on.......on, on !
    Tännekin teatteriin päivänäytöksiin tullaan busseilla muilta paikkakunnilta, se on retkeilyä parhaimmillaan :) Kaikki on järjestetty valmiiksi. Eläkeläiset tykkäävät helposta menosta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä. Minkähän verran katsomossa olisi ollut porukkaa ellei muilta paikkakunnilta bussilasteittain tulleita eläkeläisiä olisi ollut mukana! Pienellä näyttämöllä oli esitys samaan aikaan, en tiedä oliko katsomo siellä puolityhjä vai puoliksi täysi.

      Poista
  9. Kaunis kranssi kuvassasi:) Niskavuoren vanhan emännän rooli alkaa tuntua jo turhan tutulta omassa elämässäni kuten tuo pukeutumisjuttusikin:) Täällä oli paikallisnäyttelijöillä Suloinen Myrkynkeittäjä uusintana, mutta jäi taas kerran sekin näkemättä.

    Kerran minäkin sonnistauduin oopperajuhlille ja luulin että kaikki olivat siellä hyvinkin hienoiksi pyntättyjä, mutta mitäpä sitä hulluja, ihan tavan ryysyissä tuli porukkaa ja minä olin rimpssumekossa, sandaalikorkkareissa ja pikkutopissa, onneksi paikalla, johon olimme saaneet liput olikin hienosti pukeutunutta porukkaa, joten en ollut ylipukeutunut komedienne, vaikka aluksi siltä tuntuikin. Autossa vaihdoimme matkaryysyt parempiin ja huh.. kiirettä piti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kranssi on tyttärentyttären tekemä pääsiäiskoriste, joka oli ovessani koko viime kesän. Otin eteisen seinälle kun luin jossain kerrostalossa sytytetyn ovikoristeita palamaan!

      Olen ollut oopperajuhlilla silloin kun katsomo oli vielä avotaivaan alla ja pukeutuminen oli suunniteltava sen mukaan. Olin kuvitellut että Kansallisteatteriin pukeudutaan pyhävaatteisiin, mutta kyllä sielläkin näki pukeutumista laidasta laitaan. Toisaalta tietysti vapauttavaa että voi mennä missä vaatteissa vaan, toisaalta kyllä se lisää juhlan tuntua jos ei olla ihan arkivaatteissa.

      Poista