perjantai 16. elokuuta 2013

Höyryjunalla Heinolaan


Elokuinen lauantaiaamu maailman kauneimman hiihtostadionin edustalla. Arviolta parisataa henkeä tähyilee odottavan näköisinä rautatieasemalle päin. Suurin osa lapsiperheitä, osa Päijät-Hämeen perukoilta asti tulleita, muutama iäkkäämpi rouva sekä pari harmaata herraa joukossa. Ja sieltä se jo saapuukin!  Hitaasti mutta varmasti takimmaisen vaunun punertava peräseinä lähestyy Salpausselän seisaketta, paikkaa, johon diplomaattikuntaa ja muita kutsuvieraita pääkaupungista kuljettaneet kisajunat aikoinaan saapuivat. Ikkunaton "härkävaunu" herättää hilpeyttä, keitähän varten lieneekään? Oliko siinä vielä toinenkin umpivaunu ja vasta sen jälkeen matkustajavaunujen rivi, koko kolonnaa työntänyt muhkea Ukko-Pekka höyryveturi viimeisenä. Viimein letka pysähtyy ja rynnimme rappusille. Lähetän myötätunnon ajatuksen heille, jotka ovat joutuneet kipuamaan näitä rappuja kapsäkkiensä kanssa. Onneksi minulla on vain olkalaukku ja kun otan kaiteista tukevasti kiinni, nousu onnistuu ja sinertävä ovenripa - kuin lapsuuden kamarissa - painuu alas ensi yrittämällä.

Seisova, ummehtunut ilma lyö heti vaunun ovella vastaan. Onneksi on viileä sää, auringon porottaessa kattoon voisi olla tosi tukalaa. Tummanpunaisella sametilla päällystetyt muhkuraisen pehmeät tuolit, pöytä välissä. Toisella seinustalla isommat pöydät, leveämmät istuimet. Pöytien yläpuolella seinään kiinnitettynä kaksi lasikupuista lamppua, ikkunoissa kulahtaneen näköiset samettiverhot. Kukkakuvioinen kokolattiamatto. Menneen maailman tuntu. Muistan lukeneeni rautatieharrastajien nettisivustoilta, että käytössä on toisen luokan vaunut, lapsuuteni aikaisia puupenkkejä tuskin nähnee enää muualla kuin vanhoissa  suomalaisissa elokuvissa. Istun selkä menosuuntaan päin. Juna nytkähtää liikkeelle. Pidä huivista kiinni, nyt mennään! Huikkaan matkatoverilleni.

Asemalta tulee muutama matkustaja lisää. Nyt vauhti ylittää jo kävelyvauhdin ja kiihtyy edelleen. Ihmettelemmekin, miten 37 km:n matkaan saadaan kulumaan tunti neljäkymmentä minuuttia. Se selviää pian. Konduktööri, joka vaunuun saapuessaan ei kailota seuraavan aseman nimeä kuten ennen muinoin, kertoo että Ahtialan asemalla juna seisoo puoli tuntia. Miksi ihmeessä?  Aikaisemmilla vuoroilla siellä on ollut asemakahvio ja viihdeohjelmaa, nyt junassa on kahvilavaunu eikä ohjelmanesittäjiä enää ole. Rautatieharrastajia seisoskelee asemalla keltaiset liivit päällä, osa matkustajista menee tutustumaan asemaan, me pysymme sisällä. Kiertelen muissa vaunuissa. Muistan miten pelottavalta pienenä tuntui kun oli ylitettävä vaunujen väliset natisevat liitoskohdat. Kahvilavaunussa kauppa käy, tarjolla on kääretorttua ja muita menneen ajan henkeen sopivia herkkuja. En osta mitään. Kurkistan vessan ovesta, vilkaisen pönttöön, jonka reiästä näkyy kappale rautatiekiskoa ja sen viereistä ruohikkoa. Palaan paikalleni. - Vielä kaksikymmentä minuuttia tällä asemalla, matkatoverini toteaa, kaivaa muistikirjan laukustaan. Hän haluaa kertoa pari viikkoa sitten  päättyneen ulkomaanmatkansa kokemuksista. Kulta, kuuntelen enemmän kuin mielelläni! Teen välikysymyksiä, ehkä liikaakin.   

Matka jatkuu. Ukko-Pekka posottelee jo melkoista vauhtia, vislaa aina tasoylikäytävälle tultaessa. Vaunut vatkaavat sivusuunnassa eestaas. Välillä löyhähtää pahaa hajua, olisiko veturin höyryä. Puuttuu vain keitetyn kananmunan tympeä tuoksu, kun puupenkeillä istuneet levittelivät matkaeväitään ja saattoivat tarjota kanssamatkustajillekin, ryypätä pullosta maitoa päälle. Onko sulla huono olo? Kysyn matkatoveriltani. Kuulemma ei. Minulla on. Revin kapean yläikkunan auki. Vain yksi matkustaja on hiukan aikaisemmin tehnyt samoin, onneksi kukaan ei valita vedosta kuten linja-autoissa aikoinaan tapahtui. Kyllä Suomessa asumatonta korpea riittää, toteamme kun tuuheat, vielä kauniin vihreät metsät vilistävät ohi. Seuraava pysähdys Vierumäellä, jossa viivytään muutama minuutti. Myllyojalla ei pysähdytä lainkaan. Ja sitten saavutaankin jo  Kymijoen ylittävälle rautatiesillalle. Olin unohtanut, mitkä huikaisevat näkymät sieltä korkealta avautuvatkaan! Ja samassa ne ovat ohi.

Heinolan asemalla odotellaan kunnes junamiehet ovat avanneet matkan ajaksi lukitut vaunujen ovet.  Ovatko tämän puolen rappuset korkeammat kuin ne mistä junaan noustiin, ajattelen kun en tiedä, pitäisikö alimmalta askelmalta hypätä kuten matkatoverini on tehnyt? Hän odottelee minua parin metrin päässä  olevan asemalaiturin betonireunustalla. Hänellä on pillifarkut ja tennarit, teepaidan päällä hiukan lyhyempi huppari, tuulessa liehuvat pitkät hiukset. Eivätkö asemalaiturit ennen olleet lähempänä junan rappusia, muistelen samalla kun toinen jalka edellä kurkotan maahan, selkäni ei ehkä olisi tykännyt hyppäämisestä. Reidessä vihlaisee ilkeästi, mutta onneksi pystyn kävelemään.

Mihin Ukko-Pekka katosi? Ihmettelemme kun emme enää näe veturia junan kummassakaan päässä. - Tuollahan se menee! Matkatoverini huomauttaa kun olemme jo kadulla menossa kohti kaupungin keskustaa. Veturi painaa vimmattua vauhtia yksinään kuin karkuun päässyt vauhko hevonen! On se vaan komean näköinen! Olisiko meneillään veturin kääntymisoperaatio? Juna lähtee nimittäin puolen tunnin kuluttua takaisin, mutta me  olemme ostaneet vain menolipun emmekä vielä tiedä, palaammeko höyryjunan iltavuorolla vai bussilla kotiin.

Ensimmäiseksi on aikomus etsiä hyvä ruokapaikka, seuralaiseni hiplaa jo älypuhelintaan sellaisen löytääkseen. Vasta sen jälkeen alkaa seikkailu kaupungissa, johon minulla liittyy sekä romanttisia että vähemmän romanttisia nuoruusmuistoja, mutta joista, yllättävää kyllä, mikään ei enää kosketa! Ei millään lailla. Jotka tuntuvat ainoastaan kylmääviltä ja yhdentekeviltä kuin jokin kaukainen kuulakkaan kolea loppukesän päivä. Hiukan surullista mutta samalla helpottavaa. "Ainoa mikä ON, on tämä hetki..." Vai miten siinä laulussa sanotaankaan? 

8 kommenttia:

  1. ILtaa Petriina.
    Hieno, sanosko ihanan nostalginen, samalla kuitenkin ihan reaaliaikainen muistelu.
    Ensimmäinen kyytini 1958 väli Peipohja-Helsinki ei unhoittune milloikaan.

    Kiertävä virvokemyyjä ja lehtimyyjä.
    Matka kesti (+5)tunteja.
    Riihimäellä odotettiin vastaantulevaa junaa yli puoli tuntia.

    Jos savupiippu oli sellainen paksu tuuttimainen se oli vanha halkokäyttöinen, jos suora putki se toimi hiilillä tai koksilla.

    Kamalat istua nuo suoraselkäiset, lähes pehmustamattomat istuimet.
    Jos ikkuna oli auki piipun noki tunki sisälle asti, jääden kiinni kaikkialle.
    Tämän takia suosittiin taempana olevia vaunuja kaikkein eniten.

    Ihana olotila kun sai olla vaunujen väli "sillalla" haistelemassa erilaisia tuoksuja ja saada vaatteet, paidankaulus, naama ja tukka täyteen hiilipölyä.

    Kyllä se tuoksu on vesihöyryä ja palavan hiilen, tuoksu, vaikkakin se taitaa nykyisin olla kevyellä polttoöljyllä toimiva laite, omakotitalon tapaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukavia junamatkamuistoja Sinulla! Ehkä se tuoksu pöllähtelikin sisään vasta sen jälkeen kun olin avannut ikkunan. Ilmankos suurin osa matkustajista piti ikkunansa kiinni!

      Poista
    2. Jes Petriina.
      Tuoksu tunki sisään ihan fysikan lakien mukaan.
      Junan liikkuessa eteenpäin vauhti (imu) painoi sen piipiusta tulevat höyryn ja nokipisarat taaksepäin ja turbulenssi-ilmiön ansiosta se levisi pitkin vaunun kattoja ja pyörteili pitkin kylkiä ja juuri niitä vanujen välissä olevia siltoja, joissa noki levisi (samoin kuin lumi pakkaantuu tasaperäisten autojen takaosaan) pyörteilyn vaikutuksesta.

      Poista
    3. Huonovointisuuteni höyryjunassa saattoi osittain johtua siitäkin, että olin tulossa sairaaksi. Mut nyt on sairaus selätetty, silti tuntuu hyvältä että "kehitys kehittyy" ja saadaan matkustaa äänettömästi liukuvilla, matalalattiaisilla junilla!

      Poista
  2. Olipas mukava ja lämmintunnelmainen tarina!
    Nyt olen lukenut sen Jään.Itse asiassa luin yhteen pötköön neljänä päivänä peräkkäin,kun alkuun pääsin.Ja minäkin pidin kirjasta.Teksti oli niin elävää,että oli helppo kuvitella itsensä siihen ympäristöön.Siksi,ehkä,jäikin vähän surullinen olo papin rouvan puolesta.Kovasti tekevä ja puuhakas ihminen,mutta mahtoiko piilottaa liikaakin omia tunteitaan työn tekemiseen?Ja siksikö tuli mulle tunne,että lapset jäivät kovin yksin omien tunteidensa ja surunsa kanssa?No,mene tiedä....mutta hyvä lukukokemus oli.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, ei papinrouva mitenkään kovin lempeästi lapsiaan kohdellut. Pappi oli lempeämpi ja voi vain kuvitella surun ja järkytyksen, mikä hänen äkillinen poismenonsa kaikille hänet tunteneille, tavanneille oli.

      Eilen kirjastossa silmiini osui Riikka Ala-Harjan paljon puhuttu "Maihinnousu". Olen vasta niin alussa etten osaa sanoa siitä vielä mitään.

      Poista
  3. Jännäpä oli tämä junamatka, luen jo toista kertaa tätä Petriina:) Karsealta se kyllä vähän vaikutti. Melkein kuin Matti ja Maija ainakin.

    Ensimmäinen pitempi junareissuni taittui 3 ½ - vuotiaana vuonna 1961, paljon en siitä muista.. kylmän, väsyn ja vilun. Myös 11-vuotiaana kolkuttelin junalla Helsinkiin ja kolme vuotta myöhemmin sitten taas.. sitten olinkin jo teini ja muistan miten jääkylmässä junan eteisessä naapurin tytön kanssa istuimme matkalaukkujen päällä osan matkaa, odotin jo vauvaa, mutta en vielä älynnyt sitä, olin menossa hummaamaan Raumalle ja ihmettelin vain vilua ja kummallista huonoa oloa.. sen jälkeen opiskeluaikoina tuli junailtua joka viikonloppu Kuopioon ja sieltä kotiin ja taas Kuopioon. Sen jälkeen silloin tällöin tuli lasten kanssa lähdettyä Helsinkiin, Iisalmeen, Raumalle tai Tampereelle kun mies ei ehtinyt. Nyt sitten junailen yksin ja aika ihania ovat jo nämä nykypelit ja vehkeet, harvoin tulee enää lähdettyä, vuosi 2010 oli aika villi:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Monenlaisia junamatkamuistoja Sinullakin! Omat ensimmäiset junamatkani tapahtuivat S:linnan ja Parkumäen ehkä 30 km:n välisellä osuudella.

      Ja tämä höyryjunamatka riitti. Onneksi olimme ostaneet menoliput, vaikka olivatkin menopaluuta kalliimmat ja palasimme bussilla kotiin. Erittäin suosittuja kuluneen kesän höyryjunamatkat ovat kuulemma kuitenkin olleet, viimeiset vuorot puksuttelevat elokuun 31 ja syyskuun 1 päivänä. Ja ensi kesänä ilmeisesti taas.

      Poista