tiistai 1. toukokuuta 2012

Anteeksi kuinka?

Sunnuntaina juhlittiin ekaluokkalaisen synttäreitä. - Kahdeksan vuotta sitten äitienpäivän aattona sinä olit ensimmäistä kertaa luonani, pötkötit sylissäni ja minä lepertelin sinulle, mutta sinä et osannut vielä puhua mitään. - Eikä sun tarvinnut koko ajan kysyä että "mitä?" Hän huomauttaa, vetäisee kahden uuden rautahampaan komistaman ilkikurisen hymyn.

Siis - mitä? - No sitä kun sä et kuule, vaan kaikki täytyy sanoa kahteen kertaan, hän täsmentää. - Olen huomannut saman, vappuvieraani nyökkäilee toisaalta. No johan nyt! Mahdoton sitä on kuulla kun ekaluokkalainen suoltaa sanoja hirvittävällä nopeudella ja vappuvieras huutelee toisesta huoneesta kovalla kumealla äänellä, joka särkyy tuhansiksi sirpaleiksi ennen kuin tavoittaa minut keittiöstä ja minun on pakko tulla kauha kourassa ovelle kysymään että mitä? Asuntoni on melkoinen kaikukammio, jossa oma äänikin kumisee korviini niin että ensin säikähdän, mikä tietysti johtuu siitäkin että harvoinpa minä yksinäni kovalla äänellä keskustelen. Pehmenisikö akustiikka jos vaihtaisin ohuet verhot ja matot paksumpiin? Ja onhan niitä olemassa kangastapettejakin. Olkoot, turhan kallista ja monimutkaista minulle.

Jo aikoinaan lasteni isä huomautteli huonokuuloisuudestani. Ehkä kyse oli silloin valikoivasta kuulosta, itse hän osoittautui joissakin tilanteissa suorastaan umpikuuroksi. Pari vuotta sitten sukulaismies kehotti minua hankkimaan kuulolaitteen. Mitäs puhua mökeltää nikotiinipurkka suussa niin epäselvästi, ettei siitä kuulolaitteen avullakaan saisi selvää! Ja sisko taas puhuu hiljaa ja matalalta kuin maan alta. Paikallisbussissa puolituttu nainen äheltää vierelleni istumaan, vaikka kokonaisia tyhjiä penkkirivejäkin olisi vapaina, alkaa ohuella äänellä piipittää jotain joka hukkuu toisen, kännykkäänsä räpeltävän matkustajan kailotukseen. Mutta nainen ei ilmeisesti odotakaan minun kommentoivan, koska silloin tällöin ynähtämäni "niin" tuntuu riittävän. Sitten hän yllättäen kysyy ikääni. - No ei uskoisi, hän huudahtaa kun kerron. - Kuvittelitko ehkä vanhemmaksi, kysyn. - En kun nuoremmaksi (tämän kuulen jo oikein hyvin). - Omasta mielestäni olen ikäiseni näköinen, sanon tekohurskaasti. - Vaaleat pysyvät kauemmin nuorina, hän, tummatukkainen toteaa, jatkaa kesken jäänyttä jorinaansa, jonka minä suljen kuuloetäisyyden tuolle puolen, jää onneksi minua ennen bussista pois.

Kuulo huononee, näkö himmenee ja merkillistä, miten sekään että joku sanoo mun näyttävän ikäistäni nuoremmalta, ei hivele enää mieltä niin kuin joskus. Ei se tietenkään pahaltakaan tunnu, mutta mitä sillä on merkitystä, minkä ikäiseltä jonkun mielestä näyttää kun kuitenkin on sen ikäinen kuin on, aamupeilissä ehkä jopa ikäistään vanhemman näköinen ja kaupungille laittautuneena päinvastoin. Muuttuuko ihmisen ikäkäsitys jotenkin sallivammaksi samalla kun hän itse vanhenee? Kun aikaisemmin on mielikuvissaan jaoitellut ihmiset nuoriin, keski-ikäisiin ja vanhoihin, enää onkin vain erilaisia ihmisiä, joiden iällä ei ole merkitystä sen rinnalla, millaisia he muuten ovat? Mitä ajattelevat, tekevät, harrastavat. Vai lieneekö tämäkin yksilökohtaista.

- Ihan hyviä nuo seitileikkeet, kuulen vappuvieraani sanovan sen jälkeen kun hän on pessyt asuntoni ikkunat ja syönyt laittamani aterian. - Niin minustakin, ovat vielä sopivasti neljän kappaleen pakkauksissa, sanon. - No minä kyllä puhuin siideristä enkä seitileikkeistä, sanoin että ihan hyvää tuo ostamasi päärynäsiideri, hän huomauttaa. Hiljenen. - Tämmöistä tämä tulee olemaan, huokaan alistuneena, hymyilemme yhteisymmärryksessä. Juttelemme niitä näitä eikä hänen äänensä tältä etäisyydeltä tunnu lainkaan liian kovalta ja kumealta eikä minun tarvitse kertaakaan kysyä että mitä. Samalla muistan ekaluokkalaisen huomauttaneen, että on kohteliaampaa kysyä "anteeksi kuinka" kuin töksäyttää "mitä." Siis muistini ainakin vielä pelaa.

Toisaalta voisi olla kiehtovaakin pikkuhiljaa muuttua arvaamattomaksi mummon huupeloksi,joka laukoo mitä tahansa milloin tahansa ja missä tahansa, laulaa kovaa ja korkealta penkin alle, soittelee, lähettelee kortteja ja viestejä väärille henkilöille ja vääriin osoitteisiin, karkailee (siis itsekin eikä vain virtsa!) eikä osaa kotiin muuten kuin etsimään hälytetyn pelastuslaitoksen salskean näköisen kaverin saattelemana... Oivoi mitä mahdollisuuksia onkaan vielä edessä päin! - Eri asia, huomaisiko kukaan minun karanneen, sanon vappuvieraalleni, omalle kultakuopukselleni, joka ainoastaan hymähtää huvittuneena.

Siispä sittenkin varminta yrittää pitää hoksottimet terävinä niin kauan kuin mahdollista ja vappuvieraan lähdettyä laittaa lankapuhelimesta vastaaja pois päältä siltä varalta, että muuan selkeä- ja seksikäs ääninen mies, jonka kanssa emme vieläkään ole tavanneet muualla kuin puhelimessa, sattuisi soittamaan myöhäisen vapputervehdyksen.

16 kommenttia:

  1. Minäkin olen huomannut, että ihmiset puhuvat hiljaisemmalla äänellä kuin ennen, paitsi ne jotka kailottavat kännykkään.
    Heidän puheensa kuuluu niin kovaa, että tekisi mieli mennä huomauttamaan, että rouvalla on näkyy olevan puhelin käytössä, miksipä siis huudatte?
    Näkö rapistuu samaa vauhtia ulkonäön kanssa, paitsi että sitä ei peilistä juurikaan huomaa, ellei ole lukulasit päässä.
    Kyllä nämä ajat ovat kauheita...
    Hyvä kirjoitus!

    VastaaPoista
  2. Voi että mukavasti kirjoitettu!

    Sellaista se elämä on.

    Tästä tuli mieleeni eräs jo edesmenneen isäni lausahdus: "On se kummaa, että mitä vanhemmaksi minä tulen, sitä enemmän näen kauniita naisia!".

    Minulla on edelleen näkö aika hyvä, ja kuulokin kuin koiralla, kuten lääkäri sanoi.

    Mutta mutta... ulkonäkö on kyllä rapistunut reippaasti! :D

    VastaaPoista
  3. Tyylisi kirjoittaa on niin makiaa mielestäni, että voivoi :)
    Asiat on tosia, suoraan elämästä ilman että superhyperliioittisit tarinaa.
    Kivaa, kuunnellaan ja katsellaan sen mitä kyetään!

    VastaaPoista
  4. Kiitos kommenteistanne! Mitähän kännykkäänsä kailottava rouva mahtaisi tuumia jos Anna toteuttaisi aikeensa, olis kiva tietää... Laali, sä oot niin nuori vielä, eipä silti, kyllä nuorillakin voi jos jonkinlaista remppaa jo olla. Anjuusa, kiitos, huitaisin tekstin eilen samalla kun kuulostelin, josko vappuvieraani jo heräisi aamukahville.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, olen "nuori", kesällä tulee 59 täyteen. ;)

      Reuma on vaivannut jo vuodesta 1999, mutta viime vuosina rauhoittunut niin, että ei pahemmin häiritse liikkumista ja olemista. Toivottavasti pysyykin poissa, sen kanssa ei ole leikkimistä. Isälläni oli tosi paha reuma.

      Kyllä se ikä tuo mukanaan kaikenlaista, kenelle pienempää, kenelle isompaa vaivaa.

      Tekisi tosiaankin joskus mieli sanoa kännykkään kailottajille, kuten Anna kirjoittaa, että miksi huutaa kun näkyy puhelinkin olevan käytössä? Hihh...

      Poista
    2. Reuma on ikävä ja vakava sairaus, olipa minkä ikäisellä tahansa. Onneksi Sulla on nyt hallinnassa.

      Poista
  5. Monivivahteinen, hyvin kirjoitettu teksti! Ja voi miten romanttinen loppu!! Nautin alaperäisyydestä!
    Ja pidän tietysti peukkuja, että vuorovaikutus toimii myös sitten tosielämässä!

    Joka ilta täällä kotona, minä vastaan: "Mitä?", kun lapset huutavat toisesta huoneesta ja kuitenkin telkkari pitää aina laittaa hiljaisemmalle jotta se ei häiritsisi... en ymmärrä...

    VastaaPoista
  6. Kiva juttu hyvin kerrottuna. Käsitääkseni en puhu kovinkaan epäselvästi, mutta eräs herrahenkilö heittäytyi "kuuroksi" ja joka toinen sana oli anteeksi,anteeksi....ei olevinaan kuullut vaikka vieressä olin. Ja kun otti viinaksia, niin kuulo heikkeni sitä mukaan,anteeksi, anteeksi, anteeksi.....Lopetin puhumisen.

    VastaaPoista
  7. Minulla on huono kuulo toisessa korvassa, ja jos olen esim. taustahälyssä, on vaikeata kuulla ja kuunnella. Mutta olen aikaa sitten tullut siihen tuloksen, että on parasta sanoa puhekumppanille heti ja suoraan, että puhus kovempaa, en oikein kuule.
    Kun olen seurassa esim. kävelyllä, asetun automaattisesti niin että kuuleva korva on vieruskaverin puolella, samoin istuessani. Ja totean vaan etten kuule. Niitä on paljon kun ei kuule.

    Ja sen olen hyväksynyt, ettei huonokuulous ole häpeä, mutta se pitää kertoa, ja jos kuitenkin toinen jatkaa puhumista liian hiljasella äänellä, lopetan kuuntelemisen. Eihän huononäköisyyskään ole häpeä, mutta sen voi korjata laseilla. Ja jos laseitta yrittää tihruta, niin nauran vaan muiden mukana, sillä siitä syntyy aina hupia.

    Kivasti kirjoitit, kuten aina !
    Ole vaan kuulematta ihan rauhassa, me voidaan olla just ku ollaan tässä iässä. Mutta kuulottomuus ei vielä - onneksi - aiheuta noita kaikkia muita sun kuvailemiasi vanhuusvaivoja.

    VastaaPoista
  8. Kiitoksia! Lohdullista että huonokuuloisuus on näinkin yleistä, omassa lähipiirissäni kun ei muita huonosti kuulevia ole sen jälkeen kun suvun vanhimmat ovat poistuneet autuaammille asuinsijoille. Olen kuullut ( ! ) että kuulolaitekin auttaa vain siinä tapauksessa että puhutaan määrätyltä suunnalta ja etäisyydeltä, muuten ääni särkyy.

    Ei tullut puhelinsoittoa vappuiltana...

    VastaaPoista
  9. Sääli - siis siitä puh.soitosta.

    Noista kuulolaitteista (en itse vielä sitä tarvitse, välillä kyllä tuntuis kuitenkin, että joskos, mutta se on niissä hälypaikoissa).
    Olen kuullut, että nykypäivän kuulolaitteet on hyviä (ja tosi pieniä). Ihminen kun yleensä kuulee huonosti määrätyt äänitaajuudet, niin nämä laitteet säädetään kuulemaan just niille alueille. Eikä ne enää särise ynnä muuta hankalaa. Mm. eräällä ystävättären miehellä on sellainen. Ota selvää, käy ensin tietty kuulokokeessa jne.

    Kyllä niitä, eritoten toisen korvan "kuuroja" on monia. Välillä naurattaa jos kuulevat korvat on kummallakin ns. väärinpäin, jos on rinnakkain kävelyllä tai tanssii. Tanssipaikoilla törmää usein tällaisiin, eikä niiden puolkuurojen miesten tarvi olla paljoo päälle 55 v. On sitä kuuroutta siis jo nuoremmillakin.

    Mun tartteekin ihan hupimielessä alkaa käyttää tuota sinun suosittamaa "anteeksi kuinka" eikä "mitä, emmä kuullu" -sanontaa. Varmaan kirvoittaa hymyjä.. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkeistä. Täytyy harkita sitä laitetta, mut ei ehkä ihan vielä, mitäs hauskaa mun läheisilläni on jos mä kaiken kuulen! Ekaluokkalainen arvelikin mun joskus teeskentelevän, etten muka kuule. Miks mä nyt sellaista tekisin? Musta vaan välillä tuntuu siltä, hän sanoi, katsoi tiukasti silmiin. Lapset ovat niin ihanan aitoja ja rehellisiä!

      Poista
  10. Voi Petriina, minua kirpaisi kivasti tuo aamupeilissä ja sitten laittautuneena kaupungille eli ikäänkuin valmiina vähän pluffaamaan tuntuu jotenkin tutulta. Ja jos joku sanoo minua hyvän näköiseksi (nuoruudesta en puhu mtn) käsken tarkistuttaa heti joko silmälasivahvuuden tai oman näkönsä, kuuloni on valitettavasti vielä aika hyvä eikä ollenkaan valikoiva, kuten mielestäni miehillä monesti:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eilen meitä oli koolla 3 naista, jotka kuulimme ihan hyvin toistemme puheet, vaikka kukin valitteli kuulonsa huonontuneen, lohdullista tuokin.

      Poista
  11. Te puhuitte lähekkäin ja kohti toisianne, eikä varmaan taustalla ollut muita puheääniä tai radio/TV kovalla auki... :)

    Käy mun blogissa, siellä on sulle jotain.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kaunis tunnustuksesta, mut mä olen kamalan huono (siis laiska) jatkamaan mitään juttuja eteen päin.

      Joo, puhuttiin lähekkäin eikä tämä kuulo-ongelma haittaisi ellen olisi oman sukuhaarani vanhin, siis se heikoimmin kuuleva, nuoret sentään jaksavat ja kehtaavat huomautella siitä, vaikka rakkautta se vaan niiltä on...

      Poista