maanantai 11. kesäkuuta 2012

Nyt meni hermo...

...ja sen kyllä huomaa, vai miten ne laulun sanat menevätkään? Olen aamusta asti kuunnellut automaattivastaajan kirkasäänistä nuorta miestä: "Tervetuloa! (iloisesti huudahtaen) Paikallisten Sanomien asiakaspalveluun! Jos asianne liittyy tilausasioihin, painakaa yksi, jos ilmoitusasioihin, painakaa kaksi..." Samalla kun painan ykköstä, hän latelee miten vaivattomasti asiat hoituisivat netin kautta (kaikilla oletetaan olevan nettiyhteys) ja verkon kautta (kalaverkonko?) voitte myös jättää yhteydenottopyynnön, minkä jälkeen hän kertoo kaikkien asiakaspalvelijoiden olevan varattuja, mutta teitä kyllä palveltaisiin mahdollisimman pian. Sitten hän sanoo iloisesti "kiitos" ja palohälyttimen kaltainen kimakka ääni alkaa ujeltaa suoraan tärykalvooni! Pakko pidellä lankapuhelimen luuria kymmenen sentin päässä korvasta siihen asti kunnes kuulen puhelimen soivan jossakin kaukana ja sydämeni sykähtää: vihdoinkin!

Mitä vielä. Nuori miesääni ilmoittaa kaikkien asiakaspalvelijoiden olevan edelleen varattuja mutta teitä palvellaan ja laplaplaa... minkä jälkeen korviin koskeva ujellus alkaa taas, keskeytyy, jossakin soi puhelin, sydämeni hypähtää, mutta siellä kaukana puhelin ei ehdi soida toista kertaa kun miesääni ilmestyy etualalle kertomaan että kaikki asiakaspalvelijamme ovat edelleen varattuja. Luovutan. Yritän puolen tunnin kuluttua uudestaan, samat litaniat taas! Päätän lähettää kyseisen lehden näppituntumapalstalle viestin, joka maksaa minulle 1,10 euroa ja jota ne eivät tietenkään julkaise, mutta silti: Muistelen kaiholla aikaa, jolloin lehtenne asiakaspalveluun saattoi soittaa ilman että tarvitsi puolta tuntia kuunnella automaattivastaajan jorinoita. Yritän vielä kerran soittaa asiakaspalveluun, samat litaniat, samat odottelut! Latelen kaikki "huonot sanat" (poikani aikoinaan kirosanoista käyttämä ilmaisu) mitä muistan. Naputtelen näppituntumaan toisen kännykkäviestin: Lehtenne asiakaspelvelussa automaattivastaaja vakuuttaa tunnista toiseen kaikkien olevan varattuja, onkohan siellä yhtään asiakaspavelijaa edes paikalla?

Lähden lenkille ja kauppaan.

Palattuani yritän soittaa asiakaspalveluun. "Tervetuloa!" Iloisesti huudahtaen. Painan ykkösen, odotan, pitelen luuria korvasta kaukana, kuulen kaukaisen puhelimen soittoäänen, ei, yhä edelleen nuori miesääni tunkee etualalle ilmoittamaan kaikkien olevan varattuja. Kiroan, suljen puhelimen, irvistän verenpainemittarille joka nököttää keittiön pöydällä palveluvalmiina. Ei, ei nyt. Osaan kuvitella lukemat ilman mittauksiakin. Menen parvekkeelle syömään jäätelön, rauhoittumaan, mutta aurinko porottaa sinne niin kuumasti ettei siellä jaksa kauan alla. Palaan eteisen lipaston päällä olevan näppäinpuhelimen luo, nostan luurin, naputtelen paikallisten sanomien asiakaspalvenumeron, hengitän syvään, kuuntelen rauhallisesti samat litaniat kuin ainakin kymmenen kertaa aikaisemmin. Kestän urhoollisesti korvia repivän ujelluksen, jossain kaukana soi puhelin...

Mitä ihmettä? Se saa soida vielä toisen kerran ja naisääni vastaa! Mutta vaikka hän sanoo nimensä, varmistan silti että onko siellä todellakin ihan oikea, elävä ihminen? Hän vakuuttaa olevansa. Valitan hänelle miten koko aamupäivän olen saanut kuunnella vastaajan ääntä ja miten hirveästi se on mahtanut tulla minulle maksamaankaan, johon hän vain toteaa suloisesti että joskus meillä todellakin on ruuhkaa. Ei, en ole peruuttamassa tilaustani, päinvastoin. Tilasin sukulaisperheeseen joululahjaksi paikalliset sanomat puoleksi vuodeksi, nyt kyseinen tarjoustilaus on mennyt umpeen ja olen odotellut uutta tarjousta, turhaan. Nainen kertoo heillä olevan neljän kuukauden edullisen tarjouksen. Käy ilmi että sen hinta olisi melkoisesti korkeampi kuin aikaisempi puolen vuoden tilaus oli ollut! Mutta kun ilmenee, että olen itse kestotilaaja, saankin puolen vuoden tilauksen täsmälleen samaan hintaan kuin edellinenkin oli ollut. Voiko lähettää jo huomenna? Nainen kysyy. Kyllä, tänään ei taida enää ehtiä? Ei.

Ajattelen kauhulla joulukuun alkua, jolloin tämä sama koettelemus olisi taas edessä. Sukulaisperheessä aikuiset eivät oikeastaan välittäisi koko lehdestä, mutta lapset tykkäävät. Juuri lukemaan oppinut pienempi lukee mieluummin paikallisia sanomia kuin lasten lehtiä tai kirjoja. Ja minä tilaan. Tällä kerralla heille kaikille yhteiseksi nimipäivälahjaksi.

11 kommenttia:

  1. Hello Petriina.
    Il Simpatico ja ticoticot sulle lisäks.
    Salsa rauhoittaa.

    Kerrot aiheesta.
    On tosi ärsyttävää kun ei saa palvelua sitätarvitessaan ja halutessaan.
    Mä olen sitä mieltä että ollaan siirrytty suomen yhteiskunnassa aikakauteen joka oli joskus mun pienenäollessani. Pitää taas niin herrotella ja käyttäytyä kiltisti, aletuvasti, nöyrästi ja useinkin tyytyä palveluhenkilöiden mielivaltaiseen käytökseen, joka näkyy monilla yksityisillä palvelualoilla nyt mielestäni muita aloja huomattavasti selvemmin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Tätä samaa ja monessa paikassa vieläkin pitempää odottelua se on soittaapa mihin tahansa, pakosta tässäkin tuli mieleen että tarkoituksellako kerätään soittajilta puhelinmaksuja "hyvä veli" puh.yhtiölle vai saako lehti niistä osansa eikä edes yritetäkään palvella. Että sielläkö ei todellakaan aamupäivän tunteina ollut yhtään (tai vain 1)ihmistä palvelemassa... Ei ole minun päiväni tänään muutenkaan mutta jääköön iltapäivä seuraavaan tarinaan.

      Poista
    2. Luuletko että täällä on paremmin, melkein joka paikkaan on jono, ihan normaalia.

      Poista
    3. Ja olisiko peräti niin, että jostain ihan erilaisesta kulttuurista pohjoismaihin muuttaneet iloitsevat siitä, että täällä pääsee edes jonottamaan palveluita!

      Poista
    4. Jes. Taas ajattelemme samalla tavalla. Pelkkää tilaisuuden saltimaa rahastusta.
      Tämän huvittuneisuuden saattaa joskus kuulla vastaajan (aistia)äänestä, ja mikäli näkee jossakin huomaa sen hyvin usein vastaajan ilmeestä.

      Poista
    5. Muulloin saa olla yhtä mittaa hätistelemässä lehtitilausten tarjoajia, selittämässä puhelimessa että kun en nyt osta enkä tilaa mitään niin sitten kun haluaisi jonkin lehden tilata, se onkin noin monen mutkan ja tuntikausien odottelujen takana! Eikä edes anteeksi se täti pyytänyt.

      Poista
    6. Niin. Ja vielä vaikeampaa on aina tilauksen lopettaminen.
      Saada yhteys vaikka sinne "sanomalle" jollakin konstilla.
      Siinä toimii sähköposti, mutta vastausta ei saa siihen...

      Poista
    7. Joo, yritin netin kautta lopettaa erään lehden tilauksen, mutta palvelukortissa mainittua yhteyttä ei löytynyt, tosin sekin mahdollista etten vain hoksannut sitä. Lehdestä leikattavaan palvelukortin läpyskään olisi pitänyt laittaa postimerkki ja kun mulla ei just silloin sattunut olemaan kotona, ajattelin että olkoon, tulkoon lehti vielä toistaiseksi!

      Poista
  2. Minua ottaa päähän tuo Suomen KELA, kyselee joka vuosi mun tuloja täällä Ruotsissa, ovatko muuttuneet. Mutta eivät lähetä vastauskirjekuorta. Saa itse lähteä ostamaan kuorta ja postimerkkiä. Jos et lähetä, niin eläkkeen maksu lopetetaan. Jos täällä on eläke noussut, niin Suomessa pienenee. Mitä hemmettiä niillä on minun Ruotsin eläkkeen kanssa tekemistä, saavat vähän lisärahaa Kreikkaan annettavaksi, ottaa niin pönttöön.

    VastaaPoista
  3. Myös KELA:lla on jono, kuka maksaa sen jonottamisen ajan minuutit? Ei se ole halpaa soittaa kännykästä Suomeen, minulla ei ole lankapuhelinta. Soitin ja kysyin, miksi ette lähetä maksettua vastauskirjekuorta. Vastasivat vain, että heillä ei ole tapana lähettää ulkomaille, kyllä verovirasto lähettää.
    KELA on valtio valtiossa, pyrokratia kukoistaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No voi harmi. Ei minunkaan lähipiirissäni eikä tuttavillani ole enää lankapuhelinta kuin parilla henkilöllä. Itse olen halunnut säilyttää sen turvallisuussyistä eli jos vanha kännykkäni sanoo työehtosopimuksensa irti, on toinen puhelin ennen kuin saan kännykkäasian hoidettua.

      Poista