perjantai 12. huhtikuuta 2013

Elämänhallinta hakusessa


Sunnuntai-iltaisin radio Dein "taivaan ja maan välillä" ohjelmassa Leo Mellerin rauhallinen ääni, kiireetön, pohdiskeleva esiintyminen, hänen tapansa tulkita raamattua ja elämää sekä kunnioittava suhtauminen kaikenlaisiin keskustelijoihin tekevät vaikutuksen. En ole läheskään kaikissa asioissa samoilla linjoilla hänen ja hänen edustamansa yhteisön kanssa, mutta koen ohjelmaa kuunnellessani siunauksellisuutta, kun sen sijaan harvoin kuuntelemistani Yle 1:n hartausohjelmista jää ulkopuolinen, tyhjä tunne. Ehkä ohjelmat eivät ole vertailukelpoisia, koska radio Dein ohjelmaan kuuntelijat voivat soittaa ja vaikka toivomuksena on, että kysymykset koskisivat raamattuun ja hengelliseen elämään liittyviä asioita, siellä saatetaan keskustella vaikkapa kotimaan ja  EU:n politiikasta. Parhaimmillaan. Huonoimmillaan keskustelut hipovat sen kaltaisia henkimaailman asioita, että nukahtelen kesken kaiken, mutta niidenkin vaikutuksesta saatan jäädä pohtimaan: miten on oman hengellisen elämäni laita?

Onko minulla sellaista? Ainakin se on hyvin selkiytymätön, vaihtaa  väriään ja muotoaan kuin kevättaivaan pilvet. Kuulun kirkkoon, uskon Jumalan olemassoloon, koska en uskalla olla kuulumatta,  uskomatta, niinkö? Uskon rukouksen voimaan, vaikka joskus on pakko uskoa myös sen voimattomuuteen. Tommy Hellstenin ajatus siitä, että Jumala on meissä jokaisessa sisäsyntyisenä, tuntuu hyvältä. Kuulemmeko, kuuntelemmeko hänen kutsuaan ja miten siihen vastaamme, on meidän oma valintamme. Myös Hellstenin käsitys siitä, että kuoltuaan ihminen ei ole enää kenenkään omainen, tuntuu vapauttavalta, toisaalta surulliselta. Uskonko kuoleman jälkeiseen elämään ylipäätään vai onko kaikki mitä on, tässä ja nyt? Kun se on loppu, se on loppu kaikilla tasoilla. Selkeää mutta kylmää. Kuten ateismi. Tunnen kuitenkin ateisteja, jotka ovat inhimillisempiä, humanistisempia ja moraalisempia kuin jotkut tuntemani uskovaiset. Ihailen heidän  kuten myös aidosti uskovaistenkin vakaumusta, jota eivät tämän maailman tuulet ja muotivirtaukset horjuta. Vai onko varman vakaumuksen omaksuneen ihmisen elämä sittenkään sen vakaampaa, helpompaa kuin sellaisen, jonka sisäisen heilurin kaari on niin laaja, että sen alle mahtuvat sekä uskonto että ateismi ja erilaiset variaatiot niiden väliltä? 

Otsikko "elämänhallinta hakusessa" on siinä mielessä erheellinen,  että se liittyy ainoastaan sisäiseen elämääni. Ulkoiset ovat hallinassa niin kuin ne nyt vielä kotinsa ja asiansa hoitamaan pystyvällä mummilla  voivat olla. (Hih! Yöpaituli ja tätivainaan  vanha aamutakki päällä vaikka päivä on jo yli puolessa!) Mutta aikoinaan seurakunnan tyttökerhossa omaksumani usko on ollut kadoksissa sen jälkeen. Tosin koin siitä välähdyksen, jonkinlaisen muiston kuvajaisen joitakin vuosia sitten seurakunnan vapaaehtoistyössä, johon erinäisten seikkailujen ja elämänkolhujen jälkeen hakeuduin. Harmi vain, että  kouluttautumisjakso oli henkisesti rikkaampi, syvällisempi kokemus kuin varsinainen työ, jossa viihdyin vain vuoden verran. Kurssijakson aikana eräs nainen antoi lainaksi Jobin kirjasta nauhoitetun kasetin, jota kuunnellessani koin "valon kokemuksen." Toinen tapahtui äitini muistotilaisuuden jälkeen. Vanha valkotukkainen pappi, joka oli arvellut että ei ehkä ehtisi tyttäreni kotona pidettyyn muistotilaisuuteen, tulikin yllättäen! Pari perhettä oli jo poistunut, mutta pappi, joka joi teetä ja rääpi  täytekakun rippeitä lautaselleen, keskusteli meidän muiden  kanssa pitkät ajat. "Siinä oli Jumalan mies," parikymppinen kummipoikani totesi hänen lähdettyään. Siunaustilaisuuden  jälkeen kappelissa pappi oli sanonut: " Äitinne hautakummun äärellä on vielä mahdollisuus puhua hänelle jos jotakin jäi sanomatta." Oliko papilla tietoa mitä meillä muilla ei ollut? Muistotilaisuuden jälkeen minulla oli hyvä, valoisa ja turvallinen olo monta päivää kunnes sisäinen heilurini (ilmapuntarini?) alkoi taas viuhtoa entiseen tapaansa.

Löysin vanhasta päiväkirjastani kirjoittamani runon, joka kertoo minun silloinkin pohdiskelleen näitä asioita ja tulleen hiukan kärjistettyyn lopputulokseen:  Minulle tuttuja ovat kirkko ja kapakka, olen huora ja madonna, uskovainen ja ateisti, kommunisti ja kapitalisti.  Madonnan vastapari olisi voinut olla jokin lievempi ilmaisu kuin "huora", mutta en keksinyt sellaista.

21 kommenttia:

  1. Juuri tänä päivänä tämä tarinasi puhutteli minua niin paljon,että haluan rauhassa miettiä,mitä kommentoin.Koska kuitenkin haluan.Kiitos tästä Petriina!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuntuu aina hyvältä kun teksti on koskettanut lukijaansa. Kyllä valon/valaistumisen kokemuksia on muitakin, lapsiin, musiikkiin, kirjoihin ym. liittyviä, luontokokemuksia jne., mutta kirjoittaessani muistin nuo kaksi.

      Poista
  2. Vastaukset
    1. Siis vastapariksi? Eli - minulle tuttuja ovat kirkko ja kapakka, olen syntinen ja madonna. Hienoa! Mainitsemani muut määritelmät voisi oikeastaan jättää poiskin. Kiitos, Pedro!

      Poista
    2. Minulle syntiselle ovat tuttuja kapakat ja Madonnat.
      Naiset ovat aina kaiken uuden elämän lähde, oli uskontokanta mikä tahansa.

      Poista
    3. Pieni täsmennys: Vastoin kaikkia evoluutioteorioita mieskin on synnyttänyt muutaman kerran.
      Kuuluisin näistä miehen tekemistä tulokkaista lienee Eeva, joka putkahti yllättäen Aatamin kylkiluusta maailmaan.

      Poista
  3. Iltaa Petriina.
    Hyvä otsikko. Elämän hallinta hakusessa.
    Olen omastapuolestani kummastellut ihmisiä jotka tahtovat hallita elämää, sekä omaansa että muiden.
    Elämä, oikea elämä on sitä ettei elämä ole hallittavissa.
    Silloin kun ihminen joka pyrkii hallitsemaan elämäänsä kaikin tavoin, joutuu odottamattoman (laskelmoimattomansa) tapahtuman kohteeksi syntyy useimmiten kriisi.

    Mitä uskonnollisuuteen tulee, niin jokainen joka uskoo omasta vapaasta tahdostaan, omin menetelmin, olematta sitoutuneena
    mihinkään hurmoshenkiseen yhteisöön, on mun mielestäni oikean sortin uskovainen.

    Ateisteista on samanlaista sanottavaa.
    Lähinnä tosin vain naispuolisista.

    Rippikoulua ennen käydyistä pakollisista kirkkotilaisuuksista
    muistan "uuden" nuoren papin sanat ne kerran kuultuani.
    Elämä on kokoaikaista taistelua, se on nimen omaan taistelua ihmisen omaa lihan himoa vastaan, ja näin se on.
    Edellyttää että "lihanhimo" ymmärretään käsitteinä oikein.

    Tämä oli myös hetki jossa pappi ajoi muutaman (5) irvailevan ja räkättävän tytön ulos kirkosta, sen lehtereiltä.
    Meitä poikia ei ajettu ulos yhtään.
    Muuta kirkkoväkeä oli paikalla vain kolme vanhempaa naista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huomenta, Max! Elämä ei todellakaan ole hallittavissa, vaikka nykyään järjestetään jopa elämänhallintakurssejakin! Ja vaikka asiat olisivatkin hallinnassa, huomenna kaikki voi olla toisin.

      "Liukkaasti, pehmeästi ja aina arvaamattomalla tavalla Elämä järjestää omat asiansa," on unkarilainen kirjailija György Konrád sanonut. Jotkut kutsuvat sitä Jumalan ohjaukseksi, kohtalon sanelemaksi tai silkaksi sattumaksi.

      Poista
    2. Leipäpapit puhuu mitä ehtoollisviini suuhun tuo.
      Lihanhimoteorian mukaan vain vegaanit pääsevät taivaaseen, tai minne sitä nyt mennäänkin maallisen taaperruksen päätyttyä.

      Poista
  4. Eilen illalla TV-7 Café Raamatussa haastateltiin ruotsalaista miestä, jonka nimeä ja oppiarvoa en nyt muista. Hän perusteli Jumalan olemassaoloa mm. sillä että kuten kaikella mitä ympärillämme näemme, esim. kahvikupilla, on pitänyt olla joku alullepanija, ei se itsestään ole syntynyt, niin on pitänyt olla myös maailmankaikkeuden, luonnon loogisella järjestelmällä, sillä miten ihminen eroaa eläimistä jne. Evoluutioteoria ei hänen mukaansa riitä selitykseksi, vaan alullepanijana, kaiken luojana on pitänyt olla jokin korkeampi voima.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huomenta taas.
      Luonnonkansat ja monet yhteisöt kautta aikojen ovat tunnustaneet ja tunnustavat yhä ns. Kokeamman Voiman olemassaolon ja uskovat olevan olemassa.
      Vasta tiede-aikakausi on alkanut kyseenalaistaa uskon asiaa, muut kunnioittaneet.

      Poista
    2. Samaa mieltä kanssasi. En ole perehtynyt evoluutioteoriaan enkä, lukuisista aloituksista huolimatta, ole lukenut Raamattua, joten en tiedä, muuttaisivatko ne käsityksiäni, epäilen että eivät.

      Poista
  5. Sinun vanha päiväkirjamerkintäsi voisi olla melkeinpä omastani.Tuon kapitalistin paikalle olisin itse laittanut idealistin.Nuoruusvuosieni myllerryksessä pohdin paljonkin uskoon ja uskontoihin liittyviä asioita ja vaikka pikkutyttönä olin ahkera pyhäkoululainen (ihan vapaasta tahdosta )erosin myöhemmin kirkosta,eikä lapsianikaan kastettu.
    Nykyisin ajattelen,että evoluutioteoria ei todellakaan selitä elämän syntyä.Tähän tulokseen,ja samalla kokemukseen Jumalan läsnä-ja olemassaolosta,olen tullut henkilökohtaisten kokemusteni kautta,joita on niin vaikea selittää,että en edes yritä.Mutta kirkkoon liityin takaisin n.20 vuotta sitten.
    En ole kirkossakävijä,enkä kuuntele radiosta tai seuraa teeveestäkään hengellisiä ohjelmia tai jumalanpalveluksia.Mutta puhun Jumalani kanssa miltei päivittäin,omaan tapaani.Minun elämänhallintakykyni perustuu vahvaan uskoon siitä,että en ole yksin ja lohdullisinta on tunne siitä,että jos minulle annetaan kannettavaksi jotain,mikä tuntuu ylivoimaiselta ja raskaalta,niin minulle annetaan myös voimia kestää ja selvitä.
    Kun Tiina joutui lähtemään ja myöhemmin pikku-Sampo,puhuin ortodoksi-isä Jyrkin kanssa,joka on minulle läheinen ja rakas ihminen (kuten oli myös Tiinalle)ja totesin,että kaiken sen raskaan ja hirveän keskellä seuraavaksi pahinta,mitä olisi voinut tapahtua olisi ollut,että olisin menettänyt uskoni.Koska nyt olen tarvinnut sitä ehkä eniten elämäni aikana.
    Tästä tuli nyt tällainen kauhean pitkä ja ehkä vähän sekavakin sepustus,anteeksi vaan.
    Niin,ja lopuksi vielä:Minä en usko Tommy H:n tavoin,että ihminen ei kuolemansa jälkeen ole enää kenenkään sukulainen.Se yhteys,mikä on joskus ollut ei mielestäni häviä edes kuoleman kautta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Idealisti sopisi oikein hyvin. Toivoisinkin lukijoiden enemmän ehdottavan vaihtoehtoja sanavalinnoilleni, mikäli jokin särähtää lukiessa korvaan tai ei ehkä kuvaa tarkoittamaani asiaa yhtä hyvin kuin jokin muu.

      Omien elämänkokemusteni kautta minunkin Jumalakäsitykseni on muodostunut. Sinua kohdanneet vastoinkäymiset ovat varmasti suurimpia, mitä ihminen, äiti voi kohdata. Olen iloinen puolestasi, että uskosi ei ole niiden myötä kadonnut, päinvastoin, että olet saanut siitä voimaa ja lohtua.

      Olen Tommy H:n käsityksestä kahta mieltä, toisaalta se tuntuu jollain oudolla tavalla vapauttavalta, toisaalta olen "nähnyt" esim. edesmenneen tätini unen ja valveen rajamailla musiikkia kuunnellessani. Hän oli nuori, ruskeakiharainen ja hymyilevä. Hämmästyin kun kuuluttaja kertoi kyseessä olleen Sibeliuksen teoksen kuolemaan liittyvä osuus, jonka nimeä en painanut mieleeni. Shirley McLainen kirja "Hopelanka" samoin kuin Rauni Luukkasen "Kuolemaa ei ole" tekivät myös vaikutuksen.

      Poista
    2. Korjaus: "Kuolemaa ei ole" teoksen kirjoittaja on Rauni-Leena Luukanen, ei Luukkanen kuten ehkä tiesitkin. En muista kummankaan teoksen sisällöstä muuta kuin sen, että kumpikin teki minuun suuren vaikutuksen ja kumpaakin olen siteerannut jossain vanhassa päiväkirjassani. MacLainen kirja oli elokuvatähden omista hengellisistä kokemuksista, siinä kerrottiin mm. energiakentistä tms.

      Poista
    3. Tarkoitin tietenkin,että omainen,enkä sukulainen.

      Poista
    4. Luin aikaisemman kommenttisi uudestaan ja sitä lukiessa tuli rauhaisa, hyvä olo.

      Poista
  6. Hieno aihe Petriina ja eiko olekin kumma juttu, ettemme etene mihinkään vaikka pähkäilisimme miten. Jo 15 vuotiaana ja paljon ennemminkin mietin, että uskoako vai ei ja silloin valitsin jonkun sortin uskon, mutta en silloinkaan varmuuden vuoksi tai pelastuakseni, se oli joku sisäinen kutsu tai helpotus? Sen jälkeen nuorena aikuisena tunsin pärjääväni hyvin ilman uskoa ja jumalaa, oikeastaan kielsin kaiken jumaluuden uskomielessä kokonaan ja olin mielestäni tyynempi tämän tyypin ateistina, (en eronnut vielä kirkosta, vaikka halusikin) mutta sitten elämä jotenkin paiskasi taas vanhan kunnon Jumalan "kiviriipaksi" ja pelastukseksi elämääni:) Rukoilen kyllä useinkin, mutta kiitokseni on usein vaisu ja unohtuu hyvin helposti. Kieltämättä sisäinen usko vakauttaa muuten mieletöntä maailmaa ja olotilaa, jossa ei tavallaan olekaan mitään mieltä, ainakin uskallan olla eritavalla heikko ja huono ihminen ja luotan siihen, että kelpaan synteiteni kaikkineni, eikä minusta tämän kummempaa tartte tullakaan, toisin kuin nuorena luulin.

    Tämä on ollut kivikkoinen ja kova tie, sillä pilkkaa en tajua ikinä, meillä ei saanut pilkata Jumalaa tai jotakin uskoa silloinkaan, kun en uskonut itse mihinkään ja pelattiin vaikka päissään korttia. Se oli heti muutama hirsi sienästä poikki siltä joka niin teki, tai sitten lähdin itse pois. Joskus vieläkin mietin, miten paljon helpompi olisi olla uskomatta? Kuolemaa olen pohtinut nuoresta asti, enkä ole tullut hullua hurskaammaksi.

    Sitä, loppuuko kaikki kun me kuolemme, ei kai osaa kukaan elävä sanoa, ajattelin että joku osa, ehkä juuri se sielu, siirtyy johonkin, joka sen on antanutkin? Sen kummempaan elämään kuoleman jälkeen en saata uskoa, johonkin isompaan energiaan, olkoot se nyt vaikka Jumala ja sovitustyö johon heikosti uskon. Kapakan rippituolit on koluttu ja Madonna on idoli edelleenkin:) Syntisäkkinä olen ja pysyn.

    Muutamien kuolevien vieressä ja saattamassa olleena on jäänyt mieleeni usein syvä rauha, riippumatta siitä uskooko ihminen vai ei. Toisaalta kovat kivut, hengitysvaikeudet ja muut asiat tekevät kuolemasta tuskallisen ja lisäävät kuoleman pelkoa ja ahdistusta ihmisen uskosta tai sieluntilasta huolimatta.

    Uskovien ystävien kanssa koen monesti syvää yhteyttä, mutta myös lämpimien ja sympaattisten jumalankieltäjien seurassa olen viihtynyt paremmin kuin hyvin. Heillä on usein syvä kunnioitus ihmisen vakaumusta kohtaan, eivätkä he ikinä yritä tuputtaa omaa ns oikeaa näkemystään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samankaltaista etsimistä ja hapuilua näiden asioiden kanssa aika monella tuntuu olevan. Joitakin vuosia sitten minäkin viihdyin erään jumalankieltäjän seurassa aina kun siihen oli tilaisuus. Ihailin hänen selkeää elämännäkemystään, mutta itse en missään vaiheessa olisi voinut liittyä siihen, seikka jonka senkin hän ymmärsi erittäin hyvin.

      Mainitsemaani radio Dein sunnuntai-iltojen ohjelmaa kuuntelen vain silloin kun Meller on juontajana, eilen ei ollut. Ja café Raamattu on niitä harvoja, ellei peräti ainut lauantai-iltojen tv-ohjelma, jota saatan katsoa jos siellä on mielenkiintoinen haastateltava. Muuten tarjonta on pelkkiä murhajuttuja ja Uutisvuodon typerää naurun hohotusta yms.

      Poista
    2. Kiitoksia, juurikin näin Petriina.

      Poista