lauantai 1. helmikuuta 2014

Iloisia asioita


Siinä missä nuoret läheiseni ajoittavat hammaslääkärille menonsa niin että ovat paikalla pari, korkeintaan viisi minuuttia ennen vastaanottoaikaa, minä pelaan varman päälle. En kuitenkaan tohdi mennä puoleksi tunniksi odotushuoneeseen istuskelemaan, vaan poikkean läheiseen naistenvaateliikkeeseen katsomaan millaisia takkeja on tarjolla. Ilokseni siellä on talvi-ale meneillään, mutta tyylikkään näköinen myyjätär pahoittelee, että suurin osa on jo myyty, joten valikoimaa ja kokoja on kovin vähän jäljellä. Samalla hän kuitenkin  esittelee pari takkia, joiden arvelee olevan minun kokoani. Niin hän oli pahoitellut syksyisen housualen aikaankin, mutta sopivat  kapeahkot mustat housut oli minulle silti löydetty. Nyt kerron olevani menossa hammaslääkärille ja palaavani myöhemmin.

Kuten eräässä aikaisemmassa blogijutussani kerroin, perunanpalaa puraistessani minulta katkesi hammas. Aikoinaan ikäihmisten ja monen nuoremmankin hammasrivistössä puuttuva hammas oli enemmänkin sääntö kuin poikkeus, nykyään se mielletään viestiksi siitä että asianomainen ei välitä hoitaa itseään ja puuttuvat hampaat korvataan joko osa- tai kokoproteesilla.  Esteettistä hammashoitoa mainostaneen hammaslääkärin esittelemä viritelmä olisi ollut niin kallis, että päätin harkita asiaa. Eri vaihtoehtoja pohdiskellessani muistin hammasteknikon maininneen, että hammaslääkäri voisi  laittaa puuttuvan hampaan paikalle jonkinlaisen "mytyn."

Kyllä, sellaisen, liimalla kiinnitettävän hampaan voi todellakin tehdä paikka-aineesta, hammaslääkärini sanoi. Edellisellä kerralla, kaivettuaan katkenneen hampaan juurenkin pois, hän oli sanonut että ei voi nyt laittaa sen tilalle mitään.  Huomiotta jättämäni "nyt" sana oli siis synnyttänyt vaikutelman että ei koskaan! Hammashoitajan avustamana hän rakenteli paikka-aineesta uuden hampaan, joka  leviää osittain viereisen hampaan päälle, mutta on paremman näköinen kuin tyhjä kolo eikä maksanut kuin yhden hampaan paikkauksen verran, mikä tosin ei ole ihan halpaa touhua sekään. Hän kehotti olemaan varovainen, sillä jotain kovaa puraistessa hammas saattaisi irrota. Se olkoon sen ajan murhe, ajattelin ja lähdin hyvillä mielin takkikauppaan takaisin.

Tyylikkäällä myyjättärellä oli asiakas, joten minua palveli hieman vanhempi, äidillisen oloinen nainen. Hän ei pahoitellut valikoiman vähyyttä eikä kokojen puutetta, vaan alkoi tarmokkaasti esitellä niitä mitä heiltä löytyi ja loi samalla vaikutelman runsaasta tarjonnasta! Sovitin joitakin takkeja kunnes vaihtoehtoja oli kaksi jäljellä. Takissani tuli olla lämmin huppu, jonka viimassa ja pakkasessa voisi nostaa myssyn päälle. Toisessa sellainen oli, mutta vaikka takki oli nykymuodin mukaisesti polvipituinen,  kokonaisvaikutelma oli mummomainen ja niitä, mummotakkeja minulla on kaapit täynnä muutenkin! Valitsin toisen, nuorekkaamman mallin, vaikka se olikin hiukan kalliimpi ja huppu oli ohuempi, mutta huppu kuitenkin.

Kotiin palattuani mietin kahden myyjättären erilaista myyntitaktiikkaa. Toisella lasi oli puoliksi tyhjä, toisella puoliksi täysi. Jos olisin huomattavan kookas tai huomattavan pieni, ehkä ymmärtäisin pahoittelun kokojen puutteesta, mutta  koska en ole kumpaakaan, negatiivinen tilanteen avaus tuntuu oudolta. Vai olisiko se harkittu keino päästä positiiviseen tulokseen kun asiakkaalle yllättäen löytyykin sopiva asu! Pidän enemmän jälkimmäisen myyjän tavasta kohdata asiakas. Mietin myös, veisinkö yli kymennen vuotta sitten ostamani talvitakin vaatekeräykseen, mutta entä jos parin vuoden kuluttua pitkät takit ovatkin taas muotia? Muistin kotiäitivuosiltani ajan, jolloin minulla oli yksi lämmin takki, joka päällä kuljin syksyn, talven ja kevään. Lisäksi oli tuuli- tai toppapuku lasten kanssa ulkoiluja varten, tärkeintä oli että heillä oli joka säähän sopivat asialliset varusteet. Työelämään palattuani takkivarastoa alkoi karttua. Joitakin olen vienyt vaatekeräykseen. En ole koskaan ollut muodin orja, mutta jo ihan mielen virkistykseksi välillä tulee tarve päivittää tilanne ja useimmiten se tapahtuu ex-tempore, ennalta suunnittelematta. Päätin säilyttää vanhat takkini. Jos kolmenkymmenen asteen pakkanen sattuisi yllättämään, mitä silloin panisin päälleni ellei kaapissani olisikaan kolmekymmentä vuotta sitten hankittua tikinväristä pitkää untuvatakkia? Vastaavaan uuteen ei olisi varaa.

Samana päivänä oli tapahtunut kaksi iloista asiaa; uusi hammas ja uusi takki. Mutta miksi en kuitenkaan ole iloinen, vaan mieli on jotain tummaa töhnää täynnä? Väsyttää, lienee iltapäväunien aika. Mutta uni ei tule, kahvi ei maistu, postin tuoma naistenlehti ei kiinnosta... Olin lähtenyt hammaslääkärille lähes varmana siitä että "mytyn" laittaminen puuttuvan hampaan tilalle ei onnistuisi ja takin ostoa en ollut edes harkinnut, joten tunnetilasta toiseen siirtyminen otti aikansa. Illan mittaan mielialani alkoi nimittäin kummasti kohota ja hyvin nukutun yön, onnellisten unien jälkeen heräsin iloisena uuteen päivään! Kielenkärki ei enää tavoittanut rakoa hampaiden välistä, eteisen naulakossa pörhenteli uusi takki! Toinen muodikas talvivaatteeni on vuosi sitten samasta liikkeesta, samalta myyjältä ostettu ulkoilupuku. Jos muistan oikein, silloinkin hän oli ensin pahoitellut valikoiman vähyyttä ja kokojen puutetta! Joku nopeampiliikkeinen asiakas pyörähtäisi siinä vaiheessa kannoillaan ja ilmoittaisi etsivänsä sopivan koon muualta.          

21 kommenttia:

  1. Kyllä minäkin olisin mieluummin "tehnyt kauppaa" touhukkaan myyjän kanssa kuin myyjän, joka teki itsensä tärkeäksi aloittamalla oman osuutensa pahoittelulla. Olen vanhanaikainen ihminen ja pidän siitä, että saan yhdessä myyjän kanssa etsiä parasta mahdollista vaihtoehtoa missä sitten asioinkin. Pidän siitä, että saan palvelua, mutta en tarkoita että minua pitäisi palvella. On vain niin mutkatonta "antautua" osaaviin käsiin esim. silmälasia uusittaessa, vaatekaupassa ja tietenkin... hmm. tuota.. viineja valitessa. Kalatiskin avuliaat nuorukaiset antavat mielellään kalankäsittelyohjeita ja kysyvät joskus myös, miten olen ajatellut kalapalan valmistaa.. Se on oikeanlaista asiakkaan huomioimista. Pidän siitä. Lieneekö sitten yksineläjän tarve puhua tekemisistään jonkun kanssa? mene tiedä, mukavaa se silti on. Ja huomaan, että en piittaa sitten vähääkään takanani tuhahtelevista. Asiakaspalvelutilanne on minun hetkeni - odottakoon vain omaa vuoroaan. En silti tee "tikusta asiaa" ja jos on ruuhkaa, luovun suosiolla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan se ihan eri asia voida sovitella ammattitaitoisen myyjän valmiiksi etsimiä, sopiviksi arvelemiaan vaatteita kuin itse kaivella niitä täpötäysistä vaaterekeistä niin kuin valitettavan monissa paikoissa nykyään joutuu tekemään. En tiedä kumpi kertomistani myyjistä on myymäläpäällikkö tms.vai onko kumpikaan. Valikoiman vähyyttä päivittelevä on rento ja räväkkä ja varmaan hänkin monen mieleen, toinen on perinteinen hyvän asiakaspalvelun edustaja. Nautitaan palveluista niin kauan kuin niitä tarjoavat ihmiset eivätkä robotit!

      Poista
  2. Kiva, että olet saanut hampaasi kuntoon ja voit taas leveästi hymyillä.
    Minulta on katkennut peräti kolme etuhammasta kukin vuorotellen ja aina väärään aikaan. ensimmäinen meni, kun olin herraseurassa syömässä....jäi ruisleipään kiinni. Toinen katkesi ihan edestä, kun riisuin hikistä puseroa ja autoin vähän hamppailla......silloin oli iltamenoa tiedossa. Nyt syksyllä meni kolmas ja heti kohta sain kutsun napuriin kahville, yritn kyllä estellä kahvittelua, mutta sanottiin vain, että tule sellaisena kuin olet. Kyllä siinä on vitsit vähissä, täytyy ottaa vain huumorilla. Onni on ollut se, että minulla on hyvä hammaslääkäri ja olen saanut hampaan samana päivänä tai viimeistään seuraavana.
    Mukavaa alkavaa viikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos samoin! Ehdin jo opetella puhumaan ja hymyilemään niin ettei puuttuvaa hammasta huomaa, että yllätyn iloisesti aina kun muistan että nyt ei tarvitse sen vuoksi pinnistellä! Minullahan on iso hammasremontti edessä joka tapauksessa, mutta toivottavasti ei ihan lähikuukausina.

      Poista
  3. Kunpa asiakaspalvelussa olevat (kaupoissa, terveydenhuollossa, bensa-asemilla ym) muistaisivat miten valtavasti he voivat vaikuttaa sekä myyntiin että asiakkaiden asenteeseen ja mieleen. Yksi hymy....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä. Mietinkin, miksi asiakkaan olisi tiedettävä, onko ale-takkeja jo myyty vähän tai paljon kun rekit ovat kuitenkin takkeja täynnä! Negatiivinen myyntikeskustelun aloitus on asiakkkaan arvoa alentavaa, vaikkei varmaan ole sellaiseksi tarkoitettu, ehkä vain tuttavalliseksi rupatteluksi. .

      Poista
  4. Hello.
    Tuosta myyjä henkilöstä sanoisin sen verran, että mikäli palvelu on hieman yliolkaista, tai huomiotta jättämistä, niin ainakin meikäläiseltä jää kaupat tekemättä. Kyllä nimenomaan myyjän velvollisuuksiin kuulu myydä, eikä vain ojentaa se tuote paketissa ostajalle, jonka tämä on itse itselleen valinnut.
    Sitäpaitsi hyvän myyntimiehen "kuuluu" tietää asiakasta paremmin, mikä tälle sopii tai on sopivin, koskee myös konemyyjiä, mutta tähän en ole suostunut alistumaan juuri koskaan, lapsuuden ajan jälkeen.
    Nykyaikana tahtoo palvelunpuute olla vähän alalla kuin alalla, ehkä vain apteekkia lukuun ottamatta vakiota jo lähes joka paikassa, itsepalvelun yleistymisen ansiosta.
    Ruokakaupassa asioidessakin tulee henkilö, joka on palvelualtis, ystävällinen ja huumorintajuinen ja samoin on huumorintajun ja kireyttömyyden kanssa kassoilla.
    Spontaanistikin asioidessa näitä henkilöitä tulee vaistomasisesti testattua
    palvelu ja huumorintaju pelaa, poikkean myös uudelleen, ajan kuluessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos keväällä menen taas ko. liikkeeseen ja jos heti kättelyssä ilmoitetaan valikoimaa ja kokoja olevan enää vähän jäljellä, sanon "selvä, lähdenkin tästä muualle missä valikoimaa riittää" ja lähden myös. Toisaalta mistä minä tiedän, vaikka nykyään asiakaspalvelukoulutuksessa painotettaisiinkin negatiivisen aloituksen merkitystä! Täällä lähiruokakaupassa saa hyvää palvelua.

      Poista
  5. Ylilipevä myyjä on minusta kauhistus, sellainen joka tuputtaa esim takkia toisensa jälkeen ihan "vääränvärisenä", vaikka olen ilmoittanut millaista etsin. kiusallinen tilanne puolin ja toisin ja lähettyäni pois varnaan molemmat, sekä myyjä että minä "haukutaan" toisiamme. Huh!

    Kenkäkaupassa en tykkää kun myyjä kysyy, mitähän kokoa. Katsoisi jalkaani, siitähän se selviää. Joskus tekisi mieli sanoa 43...

    Shoppailusta en tykkää, rätei ja lumpui on kaapit pullollaan muutenkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aikoinaan lapsuuteni kyläkaupassa oli myyjänä eräs "Pirkitta", nätti tummatukkainen nainen, josta meillä kotona sanottiin (isä varsinkin!) että niin hyvää myyjää ei muualta löydy, iloinen ja kohtelias, mutta ei liian lipevä!

      Poista
  6. Kertomuksestasi tuli heti mieleen omat takki ostokseni...joulukuussa.
    Olen nyt näiden kortisonien ym. asioiden vuoksi saanut lisä-kannettavaa niin paljon, että oli pakko saada uusi takki.
    Astelin Sellon Prismaan ;-) ja vaateosastolle...ei ollu myyjiä..eikä juur asiakkaitakaan, mutta takkeja oli vaik kuin paljon...mutta...loppujen lopuksi ei mun kokoa montakaan. Ensi ajatus...joku väljä peittävä takki..no..mustia ja synkkiä..oli... Kunnes huomasin yhen anilliinin punaisen, joka viel malliltaankin tosi kiva. Se sit matkaan...kun oli jotenkin piristettävä omaa oloa.
    Viikkoa myöhemmin..ku oikeen palelsi niin lenkkeilytakiksi ...tarttui matkaan..juur se musta hupullinen tikkitakki..polven yli pituinen.
    Oon ihan tyytyväinen.
    Oletko sä..niin... tyytyväinen siihen takkiisi ?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen tyytyväinen takkiin joka ilmeisesti poikkeaa aikaisemmasta tyylistäni, koska naapurirapun rouva ei ensin ollut tuntea mua bussipysäkillä! Mutta mutta... pikkuisen kikkana se on eli olisko sittenkin pitänyt ottaa se toinen, joka oli leveämpimallinen ja jossa oli paksumpi huppu? Mutta se on myöhäistä nyt, pakko laihtua pari kiloa tai ainakin yrittää vetää vatsaa sisään ja nauttia mustan takin hopeakankaisista kauluksenkäänteistä!

      Poista
    2. Lisäyksenä edelliseen: Pakko myöntää että takki sekä oli että ei ollut vikaostos! Jonotettuani verotoimistossa vuoroani avasin takin vetskarin ja sen alla olevan "liiviosan" painonapit. Napit on helppo painella kiinni, mutta vetskarin kiinni laittaminen onnistui vasta ties kuinka monennella yrittämällä. Tuuli lennätti hupun päästä (en löytänyt leuan alla olevaa painonappikiinnitystä heti )ja takki on hiukan liian tiukka. Helppokäyttöisyyden vuoksi olisi pitänyt ottaa se toinen, jota myyjänkin mielestä taisi olla parempi vaihtoehto. Mutta näillä mennään! Onneksi kaapissani on parikymmentä vuotta sitten ostettu vihreä puolitakki, jonka kangas paukkuu ja poksahtelee kovassa pakkasessa, mutta jossa on ihanan lämmin, turkisreunainen, hyvin istuva huppu. Nyt kuitenkin pakkasta vain pari astetta, toivottavasti paukkupakkasia ei tänä talvena tulekaan!

      Poista
  7. Iloa tuottavat päivät ovat hyviä päiviä ja uusi hammas,sekä takki ovat jo tosi paljon samalle päivälle :) Minun tämänpäiväinen mielihyväni oli hyvä kirja,jonka suorastaan ahmimalla sain loppuun.Jos et ole lukenut,niin uskallan suositella:Pauliina Rauhalan Taivaslaulu.Kertoo nuoren lestadiolaisparin tarinan niin koskettavan kauniisti,että,,,,,

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä, en ole lukenut. Katsoin Pauliina Rauhalan tv-haastattelun ja luin kirjasta ekaluvun Anna-lehdestä, jonka lukupiirissä se esiteltiin, mutta unohdin varata kirjastosta, varaan! Kirja on saanut niin paljon myönteistä palautetta, että olisi sen odottanut olevan Finlandia-ehdokkaana, vaan eipä ollut, peräti 3 aikaisempaa Finlandia-palkittua kirjailijaa sen sijaan oli! Onneksi uusi, tai ainakin tuntemattomampi Riikka Pelo sai palkinnon. Mielestäni Finlandia-palkinnon sääntöjä pitäisi uudistaa niin, että kirjailija, joka on jo aikaisemmin saanut ko.palkinnon, ei voisi olla ehdolla enää uudestaan.

      Poista
    2. Olen samaa mieltä:Jo palkittua kirjailijaa ei saisi laittaa uudelleen ehdolle jo siksi,että uusilla,hyvillä kirjailijoilla olisi myös mahdollisuus.Riikka Palo on mulla varauksessa ja Kätilö odottaa lukuaan.Mielensäpahoittaja ja ruskeakastike on kivasti kesken ja antaa vähän huumorin pilkettä päivään.Aurinkokin paistaa ja viikon päästä alkaa keittiöremontti.Tulossa siis jotain uutta ja toivottua.

      Poista
    3. Minullakin Riikan kirja varauksessa, monta kymmentä jonossa vielä ennen mua! Uudistetussa keittiössä on kevyempi kokata, luulisin niin. Olen vähän harmitellut että en uudistanut oma kyökkiäni putkiremontin yhteydessä, olisi mennyt samalla ryminällä ja tullut kai edullisemmaksi kuin erillisenä työnä.

      Poista
  8. Ylilipevä on kauhistus.
    Niin myyjänä kuin vakkapa ihailijana,tai muuna sellaisena henkilönä joka pyrkii lähestymään esiintymisensä varjolla toista.
    Sitä näkee usein täällä plokimaailmassakin, "makeilevina" kommentteina.
    Sensijaan varmaotteinen ja palvelualtis myyjä on reipas ja asiansatunteva
    joka ei lepertele mielistellen, vaan tehoaa myymällä tuotteen asiakasta kuunnellen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vanhojen elokuvien sentraalisantrat ne vasta ylilipeviä ovatkin! En tiedä, olenko oikeassa vai olenko väärässä kun ajattelen että miellyttämisentarve saattaa joskus lipsahtaa lipevyyden puolelle. Miellyttämisentarve, josta esim. itse olen kärsinyt, voi johtua omasta epävarmuudesta tai vilpittömästä halusta ilahduttaa toista ihmistä, olla hyvä hänelle. Äidilläni oli periaate, että ihmisen tulee elää sovussa kaikkien ihmisten kanssa, mikä ei aina ole mahdollista ja minkä yrittämisessä miellyttämisentarpeen ja lipevyyden rajat voivat olla koetuksella.

      Poista
  9. Petriinamasen kiinnostavaa juttua jälleen:) Harmitti puolestasi tuo hammas, koska ilman muuta tuo olisi ollut implantin paikka. Ne ovat kyllä aika kalliita, mutta aika kestäviä, eivät kuitenkaan mitään rautahampaita nekään.

    Myyjätär-analyysisi oli niin oivallinen, että oli helppo samaistua tilanteeseen:) Tuo kummallinen töhnämäinen, vähän tyhjä olo on itselleni hyvin tuttua, toivon että se olisi vain ohimenevää ja saisin taas elämästä kunnolla kiinni. Ehkä se johtuu tästä elämänvaiheesta ja tavallaan yksinäisestä elämästä kaukosuhteesta huolimatta ja siitä, ettei tiedä onko tulevaisuudella enää paljon tarjottavaa, toisaalta ihan hyvin voisi olla tyytyväinen tähän hetkeen, koska kaikki on oikeastaan ihan hyvin. Taloudellisia huolia ja muita murheita on meillä kaikilla, ne eivät selitä syytä tuohon tilaan ja tunteeseen. Valoisaa kevättä uudessa takissasi, Petriina, toivon että hampaasi kestää mahdollisimman pitkään:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Leikittelin kyllä ajatuksella että jos olisin yhtä rikas kuin olen köyhä, laitattaisin implantin sitä mukaa kuin hampaat tippuvat tai katkeilevat! Eri asia, voisiko niitä ilman luunsiirtoja enää laittaa, iän myötä luusto hupenee ja haurastuu ja olen kuullut että jollekin mummolle oli suositeltu ensin monen tuhannen euron hintaista luunsiirtoa. Mutta jos hammasrivi olisi ehjä ja tukevasti kiinni, yhden katkenneen hampaan tilalle voisin implantin kustantaa. Olen jo kotiutunut takkiini eikä se tunnukaan enää kikkanalta ja ainakin eilen vetskarikin toimi hyvin. Valoisaa kevättä Sinullekin! Ajattelen että kaukosuhde voi olla parempi (vähemmän rasittava) kuin jatkuva kyhnääminen kylki kyljessä!

      Poista